لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

افت «چشمگیر» شاخص بورس تهران «در پی تحولات خارجی»


رسانه‌های ایران از افت چشمگیر شاخص بورس تهران طی روزهای شنبه و یک شنبه ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه خبر دادند و روزنامه دنیای اقتصاد تحولات عراق را بر افت شاخص بورس تاثیرگذار دانسته است.

«دنیای اقتصاد» خبر داده که « شاخص کل بورس روز شنبه ۲۴ خرداد ماه به موقعیت آبان‌ماه سال ۹۲ بازگشته است.» براساس گزارش این روزنامه «افت شاخص بورس زیان هفت درصدی را برای فعالان بازار سهام سبب شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات شنبه با افت ۹۸۳ واحدی تا ۷۳ هزار و ۵۱۶ واحد کاهش یافت.

به گزارش این خبرگزاری تمام شاخص‌های اصلی بازار نیز در روز شنبه منفی بودند.خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از افت ۱۹۰۰ واحدی بورس درروزهای ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری شاخص بورس روز یک شنبه به ۷۲ هزار واحد رسیده و بزرگ‌ترین افت تاریخ بازار سهام در سال ۹۳ را به ثبت رسانده است.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد ایران، «عوامل روانی» و «سیاست خارجی» را بر نوسانات بازار سرمایه در روزهای گذشته تاثیرگذار دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای طیب نیا امروز در عین حال گفت «به زودی شاهد بازگشت آرامش به بازار سرمایه خواهیم بود.»

علی اسلامی بیدگلی کارشناس بورس و عضو هیئت مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی،نیز در گفت‌وگو پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نابسامانی شرایط منطقه و کشورهای همجوار را دلیل افت شاخص بورس دانسته است.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره ۲۵ خرداد خود تحولات عراق را بر افت شاخص بورس ایران تاثیرگذار دانسته و در عین حال افزوده است «چالش‌هایی که به خصوص در مورد خودرویی‌ها در حوزه قیمت‌گذاری این روزها شاهد آن هستیم بیشترین نقش را در ریزش بازار دارند. »

در روزهای گذشته خبرهایی درباره نزدیک شدن گروه اسلامگرای داعش به مرزهای ایران منتشر شده است. خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ خرداد، نوشت که شهرهای جلولا و السعدیه به علاوه چندین روستای اطراف کوهستان حمرین به دست اسلام‌گرایان افراطی داعش افتاده است.

شهر جلولا در مجاورت استان کرمانشاه ایران و در فاصله ۴۲ کیلومتری مرز خسروی قرار دارد.

عظیم ثابت، مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان، اما امضا نشدن پیش‌نویس مذاکرات در ماه گذشته، را دلیل افت شاخص بورس دانست و افزود «در حال حاضر بورس تهران در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته ای، اقتصاد جهانی، اصلاح قیمت‌های داخلی و قیمت‌گذاری صنایع با توجه به افزایش حامل‌های انرژی است و تا تکلیف این موضوعات روشن نشود، نمی‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را داشت. »

خبرگزاری ایسنا نیز مخالفت خودروسازان با فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به همراه به تعویق افتادن افزایش قیمت محصولات از مسائل تاثیر گذار در افت بورس دانسته است.
XS
SM
MD
LG