لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

سلطانی‌فر: صدور روادید الکترونیک برای گردشگران تا پایان ۲۰۱۶


گروهی از گردشگران خارجی در اصفهان
گروهی از گردشگران خارجی در اصفهان

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، بار دیگر از طرح صدور روادید الکترونیک برای گردشگران خارجی سخن گفته و ابراز امیدواری کرده‌است که این طرح تا پایان سال جاری میلادی عملی شود.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، در شهریور ماه گذشته گفته بود هدف دولت ایران «جذب ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سال» از گردشگران است و یکی از طرح‌های در نظر گرفته‌شده نیز صدور روادید الکترونیک (ای‌ویزا) است.

این مقام دولتی، ۱۱ اسفند، در همایشی در جزیره کیش گفته است دولت حسن روحانی گردشگری را به عنوان «بخش پیشران و اولویت در جهت برنامه‌های اقتصادی» می‌داند.

آقای سلطانی‌فر افزوده است که طی دو سال گذشته ورود گردشگران به ایران، «۱۲ درصد رشد» داشته‌است.

به گفته او دولت در جهت مواردی مانند «امکان اقامت مناسب، توسعه حمل و نقل هوایی، زمینی و ریلی و تسهیلات صدور ویزا» گام‌هایی را برداشته است.

دولت ایران به تازگی اعلام کرده است که برای شهروندان همه کشورها به استثنای ۹ کشور، در هنگام ورود به فرودگاه‌های ایران روادید ۳۰ روزه صادر می‌کند. این روادید برای ۱۵ روز دیگر قابل تمدید است.

ایران در عین حال سفارش خرید ده‌ها فروند هواپیمای جدید از شرکت‌هایی مانند ایرباس را داده‌است.

صدور روادید الکترونیک در کشور مبدا نیز از دیگر طرح‌هایی‌ است که دولت ایران از آن سخن به میان آورده؛ به این ترتیب که گردشگران خارجی می‌توانند بدون آنکه به سفارت‌خانه ایران مراجعه کنند، از طریق مجازی اقدام به درخواست روادید کنند. در حال حاضر طرح‌هایی شبیه به این در برخی از مقاصد مهم گردشگری جهان، مانند هند یا استرالیا اجرا می‌شود.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رسانه‌های غربی در موارد مختلفی به اماکن و میراث فرهنگی و باستانی ایران به عنوان اهداف بالقوه برای افزایش چشمگیر گردشگری اشاره کرده‌اند؛ با این همه موارد دیگری مانند مشکلات مربوط به کارت‌های بانکی، هشدارهای امنیتی دولت‌های کشور مبدا، بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروندان خارجی، ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی یا مقررات مربوط به پوشش، آن‌هم در ماه‌های گرم سال، از موارد دیگری است که به آنها نیز اشاره می‌شود.

برای نمونه ریک استیوز از نویسندگان و تهیه‌کنندگان مشهور برنامه‌های گردشگری، در وب‌سایت خود در مورد برخی موارد مشابه سخن گفته است. او در عین حال می‌گوید، در حالی‌که درهای ایران به روی مسافران خارجی باز می‌شود، مردم این کشور احتمالا «بزرگ‌ترین جاذبه» گردشگری آن هستند.

XS
SM
MD
LG