لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

ادامه واکنش‌ها به پخش نشدن مصاحبه فردوسی‌پور و ظریف


عادل فردوسی‌پور و محمد جواد ظریف
عادل فردوسی‌پور و محمد جواد ظریف

طی روزهای گذشته و در پی پخش نشدن مصاحبه عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه ۹۰ و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رادیو و تلویزیون دولتی، سخنگوی دولت و وزارت خارجه ایران از جمله سازمان‌ها و افرادی بودند که به موضوع واکنش نشان داده‌اند.

عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری برنامه ورزشی ۹۰، ۳۰ آذر ماه گفته بود مسئولان صداوسیما «صلاح ندیده‌اند» مصاحبه‌ ویژه‌ای که او با وزیر خارجه ایران تهیه کرده بود در «شب چله» پخش شود. او از این بابت از مردم و وزیر خارجه ایران پوزش خواسته بود. [بیشتر بخوانید]

اندکی پس از آن سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار توضیح مقام‌های صدا و سیما به خاطر «این اقدام غیرمسئولانه» شد.

رسانه‌های ایران، از جمله وب‌سایت انتخاب یا دیپلماسی ایرانی می‌گویند محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، در پیامکی به آقای فردوسی‌پور گفته است «شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی جهت درگیر نشوید.»

در نهایت رادیو و تلویزیون دولتی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت این مصاحبه «بدون هماهنگی» با مسئولان شبکه ۳ صورت گرفته است.

در حالی‌که وزارت خارجه ایران می‌گوید گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه ۹۰ پس از «پی‌گیری و سماجت» مسئولان برنامه انجام شده، صدا و سیمای ایران می‌گوید هیچ‌گونه درخواستی برای این مصاحبه ارسال نشده است.

اما این گفته‌ها واکنش سخنگوی دولت ایران را نیز در پی داشت؛ محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز چهارشنبه دوم دی ماه گفت «صدا و سیما از ظریف برای مصاحبه دعوت کرده بود و قرار بر این شده بود که مصاحبه پخش شود، اما اجازه داده نشد».

پخش نشدن مصاحبه محمد جواد ظریف و عادل فردوسی‌پور، بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است. در عین حال پیش از آنکه برنامه ویژه ۹۰ در «شب چله» پخش شود، این مصاحبه با انتقاد برخی رسانه‌های وابسته به اصولگرایان روبه‌رو شده بود.

XS
SM
MD
LG