لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

عراقچی: تمرکز مذاکرات سه‌جانبه به طور مشخص بر راه‌حل‌ها بود


معاون وزیر خارجه ایران این احتمال را مطرح کرده است که مذاکرات با ۵+۱ برای یک روز دیگر تمدید شود
معاون وزیر خارجه ایران این احتمال را مطرح کرده است که مذاکرات با ۵+۱ برای یک روز دیگر تمدید شود

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، و از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده اتمی، پس از گفت‌وگوهای سه‌جانبه مسقط گفت در عین اینکه به مذاکرات اتمی «خوش‌بین» نیست اما «ناامید» هم نیست. او افزوده است که وزیران خارجه ایران و آمریکا «به طور مشخص بر راه‌حل‌ها تمرکز داشته‌اند».

آقای عراقچی در مورد تفاوت مذاکرات مسقط با گذشته گفته است «در گذشته در مورد هر موضوعی از جمله خواسته‌ها و نگرانی‌های هر طرف و مسایل اجرایی بحث می‌کردیم اما الان بحث‌ها بر چگونگی راه‌حل‌ها برای هر موضوعی دقیق شده است».

او در عین حال می‌گوید تهران توجهی به «فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای» ندارد و آنچه مهم است این است که «هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی جدیت لازم را دارد و به هر حال، با آنها در مورد راه‌حل‌ها در حال مذاکره هستیم».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، معاون وزیر خارجه ایران، ۱۹ آبان در مسقط با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تاکید کرده است «آنچه از طرف دولت آمریکا بیان و تقبل می شود برای ما مهم هست… و انتظار داریم که تحولات سیاسی آمریکا نقش و تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای نداشته باشد.»

در پی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما، قدرت را در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در کنگره در درست گرفتند. گروهی از آنها از منتقدان مذاکرات واشینگتن و تهران به شمار می‌روند.

مذاکرات تهران و گروه ۵+۱ پس از دیدارهای جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آمریکا و ایران و کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده ۵+۱، ادامه پیدا می‌کند.

عباس عراقچی که خود از روز ۲۰ آبان در گفت‌وگوهای معاونان وزارت خارجه کشورهای ۵+۱ نیز شرکت می‌کند، می‌گوید موضوعات مطرح در مذاکرات با هم در ارتباط هستند؛ «اگر می‌شد در یک موضوعی راه‌حلی پیدا کرد و بعد به سراغ دیگر موضوع رفت، کار آسان بود اما راه‌حلی که برای یک موضوع وجود دارد، با موضوعات دیگر هم مرتبط است و این، کار را سخت‌تر می‌کند.»

او در عین حال این احتمال را مطرح کرده است که مذاکرات با ۵+۱ برای یک روز دیگر تمدید شود.

پس از پایان مذاکرات سه جانبه مسقط در ۱۹ آبان، آمریکا آن را «صریح و دشوار» توصیف کرد و یک مقام ایرانی نیز اعلام کرد که «پیشرفت کمی» در آن وجود داشته است.

به گفته آقای عراقچی در بحث‌های سه‌جانبه «دو موضوع کلیدی غنی‌سازی و چگونگی برداشتن تحریم‌ها» مطرح شده است.

او گفته است «در کنار اینها بحث راکتور اراک و نیز فردو و بحث‌های دیگر، همه به‌طور فشرده جریان دارد.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت ایران قبول کرده تا تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای آی-آر پنج خود و در نتیجه غنی‌سازی سریع اورانیوم را متوقف کند.

خانم ساکی گفته است این مسئله از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آمریکا اطلاع داده شده و سپس آمریکا آن را با ایران مطرح کرد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مسئله اکنون حل شده و ایران فعالیت این دستگاه‌ها را متوقف کرده است.

معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران ابراز امیدواری کرده است که در کلیات، تا سوم آذر، توافقی صورت گیرد.

سوم آذر ماه آخرین مهلت از توافق تمدید شده موقت اتمی میان ایران و کشورهای ۵+۱ است.

XS
SM
MD
LG