لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

«افزایش ۹۸ درصدی» مزاحمت‌های خیابانی برای زنان در سال ۹۳


حسین قنبرنژاد، نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه رتبه استان‌های ایران در وقوع قتل، خودکشی و ضرب و جرح را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و فارس، آقای قنبر‌نژاد روز شنبه، ۱۶ آبان، در نخستین جلسه «کمیته ملی پیشگیری از خشونت» آمار‌های جدیدی از میزان جرایم خشن در ایران ارائه کرده است.

او از «ضرب و جرح»، «توهین»، «تهدید» و «تخریب» به عنوان ۱۰ اتهام نخست کشور در پنج سال اخیر یاد کرده است.

براساس آمار‌های این مقام قضائی، استان‌های چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و البرز در سال ۱۳۹۳ «به ترتیب نسبت جمعیت، دارای بیشترین نزاع و ضرب و جرح» بوده‌اند.

قنبرنژاد افزوده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی نیز «به ترتیب کمترین نزاع و ضرب و جرح» را در سال گذشته داشته‌اند.

نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه از استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمان به عنوان دارنده بیشترین پرونده قتل در سال گذشته (در مقایسه نسبی با کل جمعیت) نام برده است.

او آمار‌ قتل در سال ۱۳۹۳ را دو هزار و ۳۰۰ مورد اعلام کرده و گفته در سال ۱۳۹۲ تعداد قتل‌های رخ داده در کل ایران دو هزار و ۴۵۳ مورد و در سال ۱۳۹۱ بیش از دو هزار و ۲۵۰ مورد بوده است.

نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه بخش دیگری از سخنان خود را به آمار خودکشی اختصاص داده و استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان را دارای بیشترین شمار اقدام به خودکشی معرفی کرده است.

به گفته او حدود ۵۰ درصد خودکشی‌ها در ایران از طریق حلق‌آویز کردن صورت می‌گیرد و خودکشی «با سم، دارو، سوختگی و اسلحه گرم نیز در مراحل بعدی قرار دارد.»

قنبر‌نژاد در این جلسه از افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی «تجاوز به عنف» نسبت به سال ۱۳۸۹ خبر داده و آمار این جرم در سال ۱۳۹۳ را حدود هزار و ۳۱۳ مورد اعلام کرده است.

این مقام مسئول آمار مزاحمت‌های خیابانی برای زنان و دختران در سال ۱۳۸۹ را حدود ۷۲ هزار مورد و در سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۴۳ هزار و ۹۳۳ مورد اعلام کرده که افزایشی ۹۸ درصدی داشته است.

محمود گلزاری، عضو «کمیته کشوری پیشگیری از خشونت» هم در این جلسه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش خشونت در جامعه ایران را افزایش مصرف «نوشیدنی‌های الکلی» اعلام کرده است.

آقای گلزاری با ابراز «نگرانی» در مورد افزایش مصرف الکل در جامعه افزوده «مسئله الکل و مصرف آن در سال‌های اخیر به طرز نگران کننده‌ای افزایش داشته است.»

مهر ماه امسال نیز حسن تامینی لیچائی، نماینده مجلس به نقل از مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت مصرف سالانه نوشیدنی‌های الکلی در ایران را «۲۰۰ میلیون لیتر» اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG