لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

پارلمان اقلیم کردستان رای به اعزام نیرو به کوبانی داد


نیروهای پیش‌مرگه همراه ارتش عراق درگیر نبردهای زمینی با «حکومت اسلامی» در خاک عراق نیز هستند
نیروهای پیش‌مرگه همراه ارتش عراق درگیر نبردهای زمینی با «حکومت اسلامی» در خاک عراق نیز هستند

نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه ۳۰ مهر ماه، توافق کردند تا برای تقویت مدافعان کرد درگیر با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در کوبانی، به این منطقه در سوریه نیرو اعزام کنند.

توافق پارلمان اقلیم کردستان پس از آن صورت می‌گیرد که ترکیه با اعزام پیش‌مرگه‌های کرد عراقی از مرزهای خود به سوی کوبانی موافقت کرده است. آنکارا در عین حال از پخش هوایی اسلحه و مهمات برای مدافعان کوبانی در سوریه به وسیله ارتش آمریکا، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یوسف محمد صادق، سخنگوی پارلمان اقلیم کردستان در عراق، گفته است نمایندگان «تصمیم گرفتند برای حمایت از جنگجویان در کوبانی و دفاع از آن، به آنجا نیرو اعزام کنند».

مصطفی قادر، وزیر نیروهای پیش‌مرگه کرد عراق، نیز گفته است در مورد شمار نیروهای اعزامی طی روزهای پیش رو تصمیم گرفته می‌شود.

مشخص نشده این نیروها چه زمانی وارد خاک سوریه می‌شوند، اما آقای قادر گفته «تا زمانی که دیگر نیازی به آنها نیست [در منطقه] خواهند ماند».

شبکه خبری کردی روداو نیز از قول یک مقام کرد گزارش داده است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، از پارلمان خواسته بود تا با اعزام نیرو به منطقه موافقت کند.

این شبکه خبری می‌گوید بنا بر اطلاعاتی که دارد بارزانی و قادر با «حزب اتحاد دمکراتیک» در مورد اعزام نیرو گفت‌وگو و توافق کرده‌اند.

این موضوع به طور سمی تائید نشده است.

آنکارا این حزب را که از گروه‌های اصلی کرد در سوریه است، و نیز «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی آن را، وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، می‌داند.

وب‌سایت ترکیه‌ای زمان، نیز از خبرگزاری آناتولی، نقل کرده که قرار است ۲۰۰ نیروی تقویتی اقلیم کردستان، مسلح به سلاح‌های سنگین، از طریق ترکیه، به کوبانی اعزام شوند.

این خبر نیز از سوی منابع دیگر تائید نشده است.

کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه، از مهم‌ترین نقاط درگیری‌ها با نیروهای افراطی «حکومت اسلامی» است که با مدافعان منطقه می‌جنگند. آنها هدف حملات هوایی آمریکا نیز قرار دارند.

ترکیه روز دوشنبه گذشته اعلام کرد به پیش‌مرگه‌ها اجازه می‌دهد برای رسیدن به کوبانی از خاک ترکیه عبور کنند.

ساعاتی پس از آن ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت واشینگتن از تغییر سیاست آنکارا استقبال می‌کند.

با این همه ترکیه از پخش هوایی اسلحه برای مدافعان کوبانی انتقاد کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آن کشور، گفته است برخی تجهیزات پخش شده، به دست «داعش و نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک» افتاده است.

وزارت دفاع آمریکا ۲۹ مهر ماه گفت در حال بررسی ویدوئی است که گفته می‌شود در آن نیروهای «حکومت اسلامی» به محموله‌ای که برای مدافعان کوبانی ارسال هوایی شده بود، دست یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG