لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

تازه‌ترین تحولات برای برقراری آتش‌بس میان غزه و اسرائیل


همزمان با افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در باریکه غزه در هفدهمین روز از بحران میان اسرائیل و شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی فعال در غزه، از یک‌سو مقامات اسرائیلی از احتمال برقراری آتش‌بس سخن گفته و از سوی دیگر، رهبر حماس گفته است با آتش‌بس، در صورت رفع حصر غزه، موافق است.

در چارچوب تلاش‌های بین المللی برای حل بحرانی که از دو هفته و نیم پیش منطقه را در برگرفته است، فیلیپ هاموند، وزیر جدید امور خارجه بریتانیا پنجشنبه ابتدا در بیت المقدس با نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل ملاقات کرد و سپس برای رایزنی با سران مصر وارد قاهره شد.

به گزارش رویترز، فیلیپ هاموند در یک نشست خبری در قاهره گفت «حماس باید آتش‌بس بشردوستانه را بی‌قیدوشرط بپذیرد».

فیلیپ هاموند در حالی به اسرائیل و مصر رفت که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و نیز‌ بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در دو روز گذشته در اسرائیل، کرانه باختری و مصر، ابتکار عمل دولت قاهره را برای برقراری آتش‌بس، با سران منطقه بررسی کردند.

رادیو اسرائیل به نقل از بلندپایگانی در دولت این کشور اعلام کرد که دیدارهای جان کری و‌بان گی‌مون با رهبران اسرائیلی احتمال برقراری آتش بس را تقویت کرده است.

خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس چهارشنبه شب در یک نشست خبری در دوحه قطر گفت، آتش بس با رفع حصرغزه به دست می‌آید، اما می‌توان «آتش‌بس بشردوستانه» را به طور موقت برقرار کرد.

از سوی دیگر تلفات در طرف اسرائیلی در میان نظامیان این کشور افزایش یافته است. با کشته شدن سه نظامی، از جمله یک ستوان، در فاصله چهارشنبه شب تا بامداد پنجشنبه، شمار نظامیان کشته شده این کشور به ۳۲ نفر رسید.

اسرائیل تایید می‌کند که یک سرباز به نام «اورون شائول» نیز از یکشنبه گذشته در جریان انهدام یک تانک این کشور در منطقه «بیت لاهیا» در شمال غزه ناپدید شده است؛ حماس مدعی است این سرباز را در اسارت خود دارد.

شاخه نظامی حماس می‌گوید، روز پنجشنبه هشت نظامی دیگر اسرائیل را نیز در نبردهای زمینی کشته است؛ اما طرف اسرائیلی هنوز بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است.

همزمان، روز پنجشنبه ده‌ها راکت دیگر شهرهای مختلف اسرائیل را هدف قرار داد.

با وجود حملات سنگین هوایی و زمینی ارتش اسرائیل، شاخه‌های نظامی حماس جهاد اسلامی فلسطین و سایر تشکل‌های مسلح هر روز بطور میانگین یکصد و سی تا یکصد و پنجاه فروند راکت در جریان بحران جنگی اخیر به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

در روز هفدهم از این بحران، در پی اقدام برزیل در بازگرداندن سفیر خود به برازیلیا «جهت رایزنی»، وزارت خارجه اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «برزیل با این کار خود نشان داده است که چرا نمی‌تواند نقشی برجسته در جامعه جهانی ایفا کند».

اکوادور نیز چهارشنبه سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده بود.

در همین حال، پس از تصمیم تازه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در لغو رهنمود پیشین خود، که پرواز شرکت‌های هوایی آمریکایی به فرودگاه «بن گوریون» را ناامن تشخیص داده بود، پروازهای مسافربری از سوی شرکت‌های آمریکایی به تل آویو از سرگرفته شد.

با وجود این، ترکیه و آلمان هنوز پروازهای شرکت‌های هوایی خود به اسرائیل را که از سه شنبه معلق کردند، تجدید نکرده‌اند.

در این میان، بحران جنگی غزه بر آغاز به کار رئیس‌جمهوری جدید این کشور نیز تاثیرگذار بود. رئوبن ریبلین روز پنجشنبه در مراسمی بسیار محدود در «کنست»، مجلس اسرائیل، سوگند ریاست جمهوری را اداء کرد.

با آغاز به کار ریبلین، دوران هفت ساله ریاست جمهوری شیمون پرز ۹۳ ساله، یکی از قدیمی‌ترین سیاستمداران اسرائیل، پایان گرفت.

XS
SM
MD
LG