لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

۵۸۰۰ مهاجر در مدیترانه نجات داده شدند


گارد ساحلی و نیروی دریایی ایتالیا می‌گویند، کشتی‌ها طی روزهای آخر هفته میلادی، دست‌کم ۵۸۰۰ مهاجر را در نزدیکی ساحل لیبی، از قایق‌های قاچاقچیان انسان در دریای مدیترانه، نجات داده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نظر می‌رسد این عملیات نجات، بزرگ‌ترین از این دست در سال جاری میلادی باشد.

گارد ساحلی ایتالیا ۱۳ اردیبهشت ماه گفته است، ۱۷ عملیات نجات در روز شنبه انجام شده است. زمانی‌که قاچاقچیان با بهره گرفتن از دریای آرام و هوای گرم، در تلاش برای بردن مهاجران از شمال آفریقا، بر قایق‌های ماهیگیری و موتوری، به جنوب اروپا بودند.

دست‌کم جسد هشت مهاجر نیز در دو قایق پیدا شده است. دو نفر هم که با دیدن امدادگران خود را به دریا پرت کرده بودند، غرق شده‌اند.

گروهی از مهاجران روز یک‌شنبه به بندرهای سیسیل انتقال داده شده‌اند و قرار است گروهی دیگر به کالابریا اعزام شوند.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از پر شدن ظرفیت پناهگاه‌های موقت در سیسیل است.

دولت ایتالیا روز دوم اردیبهشت ماه از اتحادیه اروپا خواسته بود به طور قاطع، از جمله با دست زدن به عملیات نظامی علیه قاچاقچیان انسان، با گسترش موج مهاجرت از طریق دریای مدیترانه مقابله کند.

تنها چند روز پیش از آن در آب‌های همین دریا، در پی غرق شدن قایقی حامل مهاجران غیرقانونی، ۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند؛ آنچه مقام‌های سیاسی و بین‌المللی، «بدترین فاجعه» از این دست در دریای مدیترانه توصیف کرده‌اند.

وب‌سایت ایتالیایی «لوکال» گزارش داده است، انتظار می‌رود هوای معتدل بهاری و دریای آرام تابستان، در سال جاری میلادی، شمار مهاجرانی که خود را به ایتالیا می‌رسانند به ۲۰۰ هزار نفر افزایش دهد.

این رقم بنا به گزارش وزارت کشور ایتالیا، ۳۰ هزار نفر بیش از سال گذشته برآورد شده است.

از آغاز سال جاری نیز دست‌کم ۱۷۵۰ مهاجر سفر دریایی خود را به پایان نرسانده و در مدیترانه کشته شده‌اند.

بنا بر گزارش فرونتکس، آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا، در مجموع در سال گذشته ۲۸۰ هزار نفر به طور غیرقانونی از مرز اتحادیه اروپا گذشته‌اند.

XS
SM
MD
LG