لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

مقام‌های عالی‌رتبه دو کره پس از هفت سال با هم دیدار کردند


دیدار در روستایی در منطقه حائل مرزی بین دو کره انجام شده است
دیدار در روستایی در منطقه حائل مرزی بین دو کره انجام شده است
برای نخستین بار طی هفت سال گذشته گفت‌وگوهایی در سطح مقام‌های عالی‌رتبه کره شمالی و کره جنوبی روز ۲۳ بهمن ماه در منطقه حائل در مرز دو کشور صورت گرفت.

این گفت‌وگوها تلاشی برای بهبود روابط پیونگ‌یانگ و سئول، به ویژه پس از تنش‌های سال گذشته میلادی و آزمایش‌های اتمی و نظامی جدید در کره شمالی، ارزیابی شده است.

دیدار روز چهارشنبه بین کیم کیو‌هیان، یک مقام عالی‌رتبه امنیت ملی کره جنوبی و ووُن دونگ‌یان، قائم‌مقام «اداره اتحاد»، حزب کمونیست کره شمالی که مسئول مناسبات دو کره است، انجام شد.

روز چهارشنبه سئول میزبان جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز هست و مذاکرات مقام‌های دو کره، ساعاتی پیش از این دیدار است، که صورت می‌گیرد.

این مذاکرات عملا ادامه‌ای بر توافق صورت گرفته برای «گردآوری» خانواده‌های جدا افتاده پس از جنگ شبه‌جزیره (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) است. موضوعی که معمولا از مهم‌ترین رئوس گفت‌وگوهای دو طرف محسوب می‌شود.

روزنامه کریا تایمز، چاپ سئول، از قول یک مقام رسمی نوشته است که در این گفت‌وگو «راهی برای دیدارهای متناوب خانواده‌های جداافتاده نیز به بحث گذاشته می‌شود».

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، از قول رئیس هیئت آن کشور پیش از آغاز مذاکرات گفت مقام‌های دو طرف با «رویکردی باز برای ایجاد بخت شکل‌گیری یک شبه‌جزیره جدید به دیدار یکدیگر می‌روند».

با وجود توافق‌های اولیه صورت‌گرفته برای فراهم کردن امکان دیدار خانواده‌های جدا افتاده دو کره، پیونگ‌یانگ تهدید به جلوگیری از اجرای آن در صورت برگزاری مانور سالیانه مشترک آمریکا و همسایه جنوبی کرده است.

سئول و واشینگتن برای اجرای مانور سالیانه خود در زمانی بین پایان ماه فوریه و ماه آوریل، توافق کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول یک کارشنان مسائل شبه‌جزیره کره در سئول می‌نویسد که دیدارهای مقام‌های عالی‌رتبه سئول و پیونگ‌یانگ و بهبود احتمالی روابط در عین حال برای کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، به معنی ایجاد «فضایی بهتر در دیدار او از چین است». از طرفی بهبود روابط می‌تواند «بهانه‌ای برای بازگشت به مذاکرات با ایالات متحده باشد».

بنا بر گزارش‌ها، کیم جونگ‌اون، رهبر جوان کره شمالی، به دنبال فرصتی برای دیدار از بیجینگ (پکن) است.

کره جنوبی و کره شمالی دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند و سفارت‌خانه‌ای به نمایندگی در کشور دیگری ندارند. در کره جنوبی نام کره شمالی «هان شمالی» (در مقابل جمهوری هان: کره جنوبی) و در کره جنوبی «چوسان جنوبی» (در مقابل جمهوری دمکراتیک خلق چوسان: کره شمالی) است.
XS
SM
MD
LG