لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

رنو کوئید به جای پراید؟


رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن‌را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند.

پیمان کارگر مدیر خاورماینه رنو اخیرا اعلام کرده است که رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

وی گفته است: «ما می‌خواهیم ارزان‌ترین مدل رنو را در ایران تولید کنیم. این خودرو می‌تواند بهترین جایگزین برای پراید باشد. برای این کار در حال مذاکره با دو شریک خود، ایران خودرو و سایپا هستیم. البته اگر با این دو خودرو ساز به نتیجه نرسیم به دنبال روش دیگری برای تولید این خودرو در ایران خواهیم رفت. برای اینکه این خودرو را در ایران تولید کنیم حداقل به دو سال زمان نیاز داریم. برای آنکه قیمت این خودرو به حدود ۲۵ میلیون تومان برسد باید ساخت داخل این خودرو در حدود ۸۰ درصد باشد.»

با وجود این سخنان به چندین دلیل ابهاماتی درباره عملی شدن این خواسته رنو در ایران وجود دارد؛ مهم‌ترین دلیل احتمالا مخالفت برخی خودرو سازان بزرگ در ایران مانند سایپا است. چرا که با ورود این محصول بازار این خودرو سازان ایرانی به هم خواهد خورد و بسیاری از محصولات این شرکت‌ها از جمله پراید، تیبا و‌ام‌وی‌ام احتمالا مشتریان خود را از دست خواهند داد.

ابهام دوم هم به تاریخچه فعالیت رنو در ایران باز می‌گردد. با اینکه این شرکت با همکاری سایپا یک سال پیش از انقلاب توانسته بود خودرو رنو ۵ را به عنوان یک خودرو ارزان برای قشر متوسط ایران وارد بازار کند. اما در دومین گام مهمش پس از انقلاب در تولید تندر ۹۰ به عنوان جایگزینی برای پیکان شکست خورده بود.

قرار بود تندر ۹۰ با قیمت ۶ هزار ۷۰۰ یورو که با احتساب یور ۱۲۰۰ تومانی در زمان تولید، حدود ۸ میلیون ۴۰۰ هزار تومان می‌شد جایگزینی برای پیکان شود. اما دولت محمود احمدی‌نژاد جلوی اجرای پروژه را گرفت و با شرکت رنو وارد دعوای حقوقی شد. در ‌‌نهایت تولید این خودرو با تاخیر چند ساله انجام شد و قیمتش هم به جای ۸ میلیون تومان به ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان در مدل‌های مختلف در ابتدای تولید رسید. در این شرایط عملا پراید با قیمت ۷ میلیون تومانی در سال ۸۴ جایگزین پیکان شد.

با توجه به این مسائل مشخص نیست این بار آیا رنو خواهد توانست محصول جدیدش را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند یا خیر.

اما رنو کوئید چگونه خودرویی است؟

این محصول برای اولین بار در هند معرفی شد و با ساخت داخل ۹۵ درصدی در هند با قیمت ۵ هزار دلار در این کشور تولید و عرضه می‌شود.

نزدیک‌ترین رقبا برای این خودرو‌ ام‌وی‌ام ۱۱۰ شرکت مدیران خودرو ساخت شرکت چری چین، پراید در انواع مختلف و تییا از شرکت سایپا هستند. هر سه خودرو در آمار کیفیت ارائه شده توسط وزارت صنایع ایران دارای پایین‌ترین نمرات کیفی‌اند.

کارلوس گون مدیر عامل شرکت رنو نیسان درباره این خودرو می‌گوید: «با توجه به نیاز بازار هند این خودرو را در کلاس مینی کراس اوور عرضه کردیم که البته در آینده بر پایه این خودرو محصولات سدان و هاچ بک را نیز تولید خواهیم کرد. در ساخت این خودرو ما از تجربیات مشترک رنو فرانسه و نیسان ژاپن استفاده کردیم.»

خودرو‌های کراس اوور به خودروهای شبه شاسی بلندی گفته می‌شود که بر روی شاسی خودرو‌های سدان یا هاچ بک توسعه پیدا کرده‌اند. مثلا خودرو پژو ۲۰۰۸ خودرو کراس اووری است که بر روی شاسی پژو ۲۰۸ توسعه یافته است.

یکی از دلایل کراس اوور بودن کوئید مناسب بودن این خودرو برای جاده‌های ناهموار در هند است. کوچک بودن خودرو هم برای تردد در کوچه‌های باریک و شلوغ هند مناسب است. این خصوصیات برای خودور عرضه شده در بازار ایران هم مناسب به نظر می‌رسد. موتور این خودرو یک پیش رانه سه سیلندر است با اینکه حجم این موتور تقریبا نیم لیتر از خودرو پراید کمتر است ولی قدرت موتور مشابهی با پراید دارد و حدود دو لیتر سوخت کمتری هم نسبت به پراید مصرف می‌کند. استاندارد آلایندگی موتور این خودرو یورو ۴ است که تقریبا دو رتبه از موتور پراید پاک‌تر به نظر می‌رسد. ایمنی این خودرو هم سه ستاره ایمنی است که با توجه به این رتبه این خودرو از نظر ایمنی متوسط ارزیابی می‌شود. ایمنی این خودرو در حد تندر ۹۰ و بسیار بهتر از خودرو‌هایی مانند پراید و تیبا در بازار ایران است.

پراید سالانه با ۱۵ درصد کشته در تصادفات رانندگی ایران نا‌امن‌ترین خودرو در کشور است. برخی کار‌شناسان معتقدند اگر خودروی پراید خودروی ایمن‌تری می‌بود و در حد متوسط سطح ایمنی اروپا قرار داشت سالانه از ۲۵۰۰ نفر کشته شده به طور میانگین توسط پراید، دو هزار نفر کمتر کشته می‌شدند. شاید با جایگزین شدن کوئید به عنوان یک خودرو متوسط از نظر ایمنی وضعیت از این نظر بهبود پیدا کند.

با این شرایط اگر رنو کوئید بتواند با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نزدیک‌ترین رقبا برای این خودرو‌ ام‌وی‌ام ۱۱۰ شرکت مدیران خودرو ساخت شرکت چری چین، پراید در انواع مختلف و تییا از شرکت سایپا هستند. هر سه خودرو در آمار کیفیت ارائه شده توسط وزارت صنایع ایران دارای پایین‌ترین نمرات کیفی‌اند.

به غیر از کیفیت پایین ‌ام‌وی‌ام و پراید از نظر ایمنی وضعیت بسیار بدی دارند. خودروی تیبا را هم می‌توان پرایدی دانست که در ساخت آن از برخی قطعات کیا ریو و رنو تندر ۹۰ استفاده شده است. با اینکه ایمنی این خودرو نسبت به پراید افزایش یافته است، بخش مهندسی سایپا ایمنی این خودرو را در حد دو ستاره اروپا اعلام کرده است. در حالی که هیچ مرکز معتبر ایمنی در اروپا چنین موردی را تایید نکرده است. و حتی اگر این مورد را درست فرض کنیم دو ستاره ایمنی ضعیف محسوب می‌شود.

از نظر قدرت موتور البته کوئید با پراید و‌ ام‌وی‌ام وضعیت مشابهی دارد و خودروی تیبا از هر سه این خودرو ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتری تولید می‌کند.

از منظر طراحی و ارگونومی کوئید به دلیل طراحی جدیدترش که حدود ۳۰ سال از پراید و ۱۵ سال از تیبا و ‌ام‌وی‌ام جلو‌تر است می‌تواند برنده میدان باشد. شاید به این دلایل اگر رنو کوئید با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار شود سه خودرو دیگر بی‌مشتری شوند. تولید رنو کوئید در ایران می‌تواند خطر جدی برای خودرو سازان چینی هم باشد که معمولا خودرو‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیتی در بازار ایران عرضه می‌کنند. با توجه به این شرایط باید دید آیا رقبایی مانند سایپا و خودرو سازان چینی فعال در بازار ایران خواهند گذاشت رنو کوئید با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار شود.

XS
SM
MD
LG