لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

وضع دریاچه ارومیه «از بسیار بحرانی به بحرانی رسیده است»


محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، می‌گوید بارندگی‌ها اخیر سبب آبگیری و تغییر وضعیت «بسیار بحرانی» دریاچه ارومیه به «بحرانی» شده و «در صورت استفاده از شرایط به وجود آمده» می‌توان «وضعیت را به شرایط بهتری» رساند.

آقای سلیمانی، ۱۲ آذر ماه، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است آب دریاچه ارومیه ۳۰ سانتی‌متر در پی بارندگی‌های روزهای اخیر بالا آمده است و افزوده «اکنون فرصت مناسبی است و باید با تمام توان از آن استفاده کنیم تا شاهد ثابت شدن علایم حیاتی دریاچه باشیم».

این مقام دولتی می‌گوید دریاچه ارومیه نزدیک به ۴ متر با حداقل تراز زیست‌محیطی خود فاصله دارد.

جبران چنین کمبودی به «۱۲ تا ۱۵ میلیاد متر مکعب آب» نیاز دارد.

مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران به برخی طرح‌ها، از جمله برای کاهش بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی یا استفاده از گیاهانی که آب کم‌تری مصرف می‌کنند، اشاره کرده است.

با این همه این مقام دولتی می‌گوید رسیدن به اهداف طرح‌ها در صورت «درک اهمیت آن از سوی کشاورزان و جوامع محلی ممکن است».

گروهی از کارشناسان میان استفاده از آب‌های زیرزمینی و خشک شدن دریاچه ارومیه، ارتباط نزدیکی می‌بینند. در عین حال بهره‌برداری و مدیریت آب در ایران نیز با انتقادهایی روبه‌رو است.

[بیشتر بخوانید: در ایران بیش از سه چهارم آب در دسترس به‌هدر می‌رود]

دریاچه ارومیه، که بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود، طی سال‌های گذشته به طور گسترده‌ای با بحران ناشی از خشکی تدریجی روبه‌رو شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در تیر ماه گذشته با اعلام اینکه دولت هر میزان که ضرورت داشته باشد برای نجات دریاچه ارومیه هزینه خواهد کرد، دستور عملیات اجرایی احیای این دریاچه را صادر کرد.

سخنگوی دولت ایران نیز در آبان ماه اعلام کرد بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای نجات دریاچه ارومیه اختصاص داده شده است.

محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است «۲۶ پیشنهاد» برای احیای دریاچه تصویب شده که «اجرای برخی از آنها آغاز شده است».

XS
SM
MD
LG