لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

روسیه: ایران برای مذاکره بر سر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی آماده می‌شود


به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۲۵ شهریور ماه گفت، تهران خود را برای مذاکره با شش کشور طرف گفت‌وگو بر سر امکان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم آماده می‌کند.

وزیر خارجه روسیه گفته است «طی یک سال و نیم گذشته مبنایی خوبی برای مذاکرات بعدی بنا شده است».

لاوروف افزوده، مهم است که گروه ۵+۱ به این توافق (احتمالی) پاسخی درخور دهد.

وزیر خارجه روسیه می‌گوید گفته‌‌های رهبری ایران در مورد شفاف‌سازی و رفع سوءتفاهم‌ها پیرامون برنامه اتمی آن کشور، جای قدردانی دارد.

ظاهرا اشاره لاوروف به گفته‌های دستگاه رهبری ایران، اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، ایران است.

آقای روحانی از جمله ۲۲ شهریور ماه در بیشکک، قرقیزستان، طی اجلاس شانگهای گفته بود «با عزم سياسی و احترام متقابل و تامين منافع مشترک و از طريق تحقق عینی حقوق ايران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمين كرد».

روسیه پیشتر نیز از سخنان حسن روحانی برای «شفاف‌سازی» و «تعامل» در مورد برنامه اتمی ایران، استقبال کرده بود.

تهران در حالی برای تازه‌ترین دور گفت‌وگوها با کشورهای ۵+۱ آماده می‌شود که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه در وین تاکید کرده بود که به حل موضوع هسته‌ای خوشبین است.

آقای صالحی گفته بود وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری ایران «تمایل زیادی» به دست یافتن به یک توافق دارند.

غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران از جمله یکی از حساسیت‌برانگیزترین بخش‌های برنامه اتمی ایران برای کشورهای طرف گفت‌وگو با آن، یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین به اضافه آلمان، به شمار می‌رود. این بخشی از برنامه اتمی ایران است که بر سوءظن‌های غربی در مورد «نظامی» بودن آن افزوده است. آنچه تهران همواره آن را رد می‌کند.

ایران از سال ۲۰۱۰ غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در تاسیسات فردو آغاز کرد.

اخیرا خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامشان را فاش نکرده، آورده است که ایران بر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود، نیافزوده است.

ایتارتاس از قول سرگئی لاوروف نوشته است «برنامه اتمی ایران از مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی‌ست و روسیه پیشنهاد تازه‌ای در مورد آن ندارد؛ همه آنها را پیشتر ولادیمیر پوتین [رئیس‌جمهوری روسیه] مطرح کرده است.»

پیش از این نیز سخنگوی کاترین اشتون، رئیس امور سیاست خارجی در اتحادیه اروپا که نماینده ۵+۱ نیز به شمار می‌رود نیز در گفت‌وگویی با رادیو فردا اعلام کرده بود پیشنهاد جدیدی در مورد ایران مطرح نیست.

با این حساب به نظر می‌رسد بخش مهمی از گفت‌وگوها بر سر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و گفت‌وگو در مورد پیشنهاد‌هایی باشد که پیشتر در قزاقستان مطرح شده‌اند.

گروه ۱+۵ در مذاکرات قزاقستان با تيم پیشین جمهوری اسلامی، به آنها پيشنهاد داده بود تا در مقابل تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم و کاهش فعاليت‌های مرکز فردو، در عرض شش ماه، بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند.

ایران این پیشنهاد را در آن زمان نپذیرفته بود و خواهان قطع کامل تحریم‌ها شده بود.

وزیر خارجه روسیه گفته است مسکو به حق ایران برای داشتن برنامه اتمی غیرنظامی و نیز غنی‌سازی ۲۰ درصدی زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احترام می‌گذارد.

لاوروف ابراز امیدواری کرده است که با رویکردی شبیه رویکرد روسیه، پیشرفت‌هایی بهتر و بیشتر در مذاکرات اتمی با ایران رخ دهد.

پیشتر طرف‌های گفت‌وگو با تهران پیشنهادهایی را برای کاهش تحریم‌ها در برابر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران مطرح کرده بودند.

روسیه به‌طور عمومی در برخی موارد از هم‌پیمانان تهران به‌شمار می‌رود. مسکو با تحریم‌های بیشتر ایران در شرایط فعلی موافق نیست و با تحریم‌های یک‌جانبه نیز مخالفت کرده است.

قرار است در ۲۷ سپتامبر (ده روز دیگر) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دور تازه‌ای از گفت‌وگوها با ایران را بر سر بازرسی‌ها و دیگر مسائل مربوط به برنامه اتمی تهران، آغاز کند.
XS
SM
MD
LG