لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

مالزی: قطعه پیدا شده در «رئونیون» متعلق به یک بوئینگ ۷۷۷ است


بنا بر گزارش‌ها مقام‌های دولتی مالزی می‌گویند قطعه هواپیمای پیدا شده در جزیره رئونیون متعلق به بوئینگ ۷۷۷ است؛ آنچه احتمال اینکه، قطعه بخشی از هواپیمای ناپدید شده ام‌اچ ۳۷۰ باشد را بیش از هر زمانی فزونی می‌بخشد.

مقام‌های ارشد وزارت حمل و نقل مالزی ۱۱ مرداد گفته‌اند، شرکت بوئینگ و فرانسه هویت قطعه پیدا شده، که بخشی از بال هواپیما است، را مشخص کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها آنها در عین حال از مناطق نزدیک جزیره رئونیون، در غرب اقیانوس هند، برای جست‌وجو یا هوشیاری برای یافتن قطعات احتمالی بیشتر، کمک خواهند خواست.

وزیر حمل و نقل مالزی در توئیتر خود گفته است قطعه پیدا شده به همان مدل از بوئینگ متعلق است که نزدیک به یک سال و نیم پیش، حامل سرنشینان پرواز شماره ۳۷۰ از کوالالامپور به پکن بود.

کارشناسان می‌گویند در اقیانوس هند تنها بوئینگ ۷۷۷ که ممکن است پیدا شود، همان بوئینگ ام‌اچ ۳۷۰ هواپیمایی مالزی‌ست، چرا که سانحه هوایی مشابهی در این اقیانوس برای این مدل از هواپیما رخ نداده است.

از جمله مارتین دولان، رئیس گروه استرالیایی هماهنگ‌کننده عملیات جست‌وجوی هواپیما به شبکه سی‌ان‌ان گفته است «تنها هواپیمای ۷۷۷ که می‌دانیم در اقیانوس هند [است] ام‌اچ ۳۷۰ است».

شبکه خبری سی‌بی‌اس نیز می‌گوید بازرسان، از جمله یک بازرس شرکت بوئینگ، گفته‌اند قطعه پیدا شده بخشی از بال ۷۷۷ است.

با این همه فرانسه، جایی که تحقیقات در مورد قطعه پیدا شده در جریان است، از هیئت مسئول مالزی خواسته است تا روز دوشنبه در محل تحقیقات باشند.

چنانچه رسما اعلام شود قطعه پیدا شده، بخشی از هواپیمای ناپدید شده مالزی‌ست، احتمال سقوط هواپیما در اقیانوس بیش از هر زمانی افزایش می‌یابد؛ هرچند هنوز تا پیدا کردن دلیل یکی از اسرارآمیزترین سوانح هوایی جهان راه زیادی باقی‌ست. چرا که جبعه ضبط اطلاعات کابین، آنچه می‌تواند سرنخ اصلی را در مورد دلیل ناپدید شدن هواپیما بدهد، همچنان ناپیدا است.

مقام‌های مالزی و استرالیا که بخش اصلی جست‌وجو بر عهده آنها است، پیش از این نیز تاکید کرده بودند که شک ندارند هواپیما جایی در اقیانوس هند سقوط کرده است. اما از ماه مارس سال گذشته میلادی، زمان گم شدن هواپیما، تا کنون، هیچ قطعه‌ای از آن پیدا نشده بود.

جزیره رئونیون متعلق به فرانسه، در نزدیکی ماداگاسکار، بسیار دورتر از محل اصلی جست‌وجوی هواپیما قرار دارد. هرچند جریان آب ممکن است قطعات احتمالی را با خود به نقاط مختلفی ببرد.

این قطعه هفتم مرداد ماه پیدا شده بود.

هواپیمای ۷۷۷ پرواز شماره ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی ۲۳۹ سرنشین داشت.

XS
SM
MD
LG