لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

پس از ناپدید شدن دانشجویان مکزیکی یک گور دست‌جمعی پیدا شد


نیروهای پلیس در حال نگهبانی در اطراف گور یافته شده
نیروهای پلیس در حال نگهبانی در اطراف گور یافته شده

مقام‌های مکزیکی می‌گویند پس از آنکه خشونت‌های هفته گذشته در شهری در آن کشور به کشته شدن شش نفر و ناپدید شدن ۴۳ دانشجو انجامید، یک گور دست‌جمعی پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که یک مقام ایالتی مکزیک، دوازدهم مهر ماه گفته است این گور دست‌جمعی در حاشیه شهر ایگوالا، در ۲۰۰ کیلومتری مکزیکو سیتی، پایتخت آن کشور پیدا شده است. او جزئیاتی در این مورد ارائه نکرده و نگفته است چند جسد در این گور پیدا شده‌اند.

مقام‌های رسمی هنوز چیزی در این مورد که آیا میان گور پیدا شده و دانشجویان ناپدید شده ارتباطی وجود دارد، نگفته‌اند.

ایناکی بلانکو، دادستان ایالت گه‌ره‌رو، که شهر ایگوالا در آن قرار دارد گفته پیش از آنکه آزمایش‌ها هویت کشته‌شدگان را مشخص کند، «بی‌مسئولیتی‌ست» که چیزی در این مورد گفته شود.

اما فرماندار همان ایالت گفته است قربانیان «به طور وحشیانه‌ای قتل‌عام» شده‌اند.

ده‌ها نیروی پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی در منطقه مستقر شده‌اند.

بیش از یک هفته پیش رشته‌ها اعتراض‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و دانشجویان معترض به کشته شدن شش نفر و ناپدید شدن ۴۳ دانشجو انجامید.

دادستان ایالت گه‌ره‌رو می‌گوید در این رابطه به تازگی ۸ نفر دیگر، علاوه بر ۲۲ مامور پلیس که پیشتر بازداشت شده بودند، دستگیر شده‌اند.

این مقام قضایی مکزیک گفته است ویدئوهایی پیدا شده‌اند که نشان می‌دهد نیروهای محلی پلیس شماری نامشخص از دانشجویان را دستگیر کرده و می‌برند.

به گفته آقای بلانکو، برخی از هشت نفری که به تازگی بازداشت شده‌اند با گروه‌های جنایت‌کار در ارتباط هستند و اطلاعات برخی از آنها به کشف گور دست‌جمعی انجامیده است.

مقام‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که در حال بررسی ارتباط میان دانشجویان ناپدید شده و حضور گروه‌های جنایتکار در این رابطه است که به گفته آنها به دولت محلی نفوذ کرده‌اند.

به گفته‌ مقام‌ها، خشونت‌های تازه پس از آن آغاز شد که پلیس محلی به اتوبوس‌هایی که معترضان ربوده بودند، شلیک کرده‌اند. در پی این تیراندازی‌ها، سه جوان کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند.

خشونت‌ها در گه‌‌ره‌رو، واقع در جنوب مکزیک، تازگی ندارند. فقر در این منطقه به نارضایتی‌های اجتماعی دامن زده است و قاچاقچیان مواد مخدر نیز بر سر حیطه تحت کنترل خود بارها به نبرد پرداخته‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید مشهوری است کالجی که دانشجویان آن ناپدید شده‌اند بارها صحنه اعتراضات رادیکال و مسلحانه بوده است.

XS
SM
MD
LG