لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

روسیه بخشی از نیروهای خود را از مرز اوکراین «عقب می‌کشد»


دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل، از «عقب‌نشینی بخشی» از نیروهای روس از مرز اوکراین خبر داده است.

خانم مرکل، صدراعظم آلمان، و آقای پوتین روز دوشنبه ۱۱ فروردین در تماسی تلفنی در مورد اوکراین گفت‌وگو کرده بودتد. [جزئیات بیشتر را بخوانید...]

همزمان روزنامه واشینگتن‌پست نیز از قول وزارت دفاع روسیه نوشته است که یک گردان موتوریزه پیاده‌نظام آن کشور «پس از شرکت در تمرینی نظامی در مرز اوکراین، به محل خود باز می‌گردد».

خبرگزاری رویترز نیز از قول یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه خبر مشابهی را منتشر کرده است.

به گزارش همین خبرگزاری وزرات دفاع روسیه مشخص نکرده است چه زمانی نیروهای دیگر آن کشور از مرز اوکراین عقب برده می‌شوند.

تازه‌ترین اخبار در این مورد پس از آن منتشر می‌شوند که وزارت دفاع اوکراین نیز از عقب‌نشینی تدریجی نیروهای نظامی روس از مناطق مرزی دو کشور خبر داده است.

عقب‌نشینی ارتش روسیه از مرزهای اوکراین از مهم‌ترین خواست‌های کشورهای غربی از مسکو است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که نیمه‌شب دهم فروردین ماه با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، دیدار کرده بود، این خواست را مجددا مطرح کرده بود.

آقای کری پس از آن دیدار که بدون نتیجه‌ای مشخص به پایان رسید، به خبرنگاران گفته بود حضور نیروهای روس در مرزهای اوکراین «فضای ترس و ارعاب را در اوکراین به وجود آورده است».

واشینگتن‌پست می‌گوید سرگئی لاوروف خبر این «عقب‌نشینی» را به اطلاع جان کری رسانده است.

همین روزنامه اما می‌گوید در واشینگتن مقام‌های رسمی هنوز نمی‌تواند این موضوع را تائید کنند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفته است «ما گزارش‌ها را دیده‌ایم، و اگر آنها درست هستند… این موضوع نشانه‌ای مثبت است، چرا که این چیزی‌ست که به صراحت بیان کرده بودیم».

رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی خود به آنگلا مرکل، در عین حال خواستار اطلاحات در قانون اساسی اوکراین شده بود.
XS
SM
MD
LG