لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

شورای امنیت خواستار دسترسی کامل به محل سقوط هواپیمای مالزی شد


جدایی‌طلبان مسلح کنترل منطقه را بر عهده دارند
جدایی‌طلبان مسلح کنترل منطقه را بر عهده دارند

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۳۰ تیر ماه، با حمایت روسیه، سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی را محکوم کرده، خواستار دسترسی کامل به منطقه سانحه در شرق اوکراین، که در کنترل جدایی‌طلبان هوادار مسکو است، شد.

پیش‌نویس قطع‌نامه شدید‌ی در این مورد را استرالیا آماده کرده بود که در آن خواستار تحقیقات بین‌المللی و روبه‌رو شدن مسببان حادثه با عدالت شده است.

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، نیز گفته است «ما باید به پاسخ برسیم. ما باید عدالت را اجرا کنیم».

او از وضعیت حاکم در محل سقوط هواپیمای سرنگون شده نیز شدیدا انتقاد کرده است؛ جایی که شورشیان مسلح، آزادانه در میان لوازم قربانیان فاجعه در رفت و آمد هستند.

پیشتر نیز این موضوع انتقادهایی را همراه داشته است. جدایی‌طلبان هوادار روسیه که کنترل منطقه را در اختیار دارند، اجساد قربانیان را از منطقه دور کرده و از سوی ناظران بین‌المللی متهم شده‌اند که دسترسی آنها به محل سقوط هواپیما را محدود کرده‌اند.

از سوی دیگر جدایی‌طلبان در نهایت دو جعبه سیاه هواپیما را به مقام‌های مالزیایی تحویل دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنها در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که با برقراری آتش‌بس در شعاع ده کیلومتری اطراف محل سقوط هواپیما نیز موافقت کرده‌اند.

چنین چیزی برای بازرسان و کارشناسان بین‌المللی می‌تواند امکان دسترسی به محل سقوط و بقایای هواپیما را ایجاد کند.

شورای امنیت برای تصویب قطع‌نامه خود سه روز در شور بوده است و روسیه در نهایت پس از تغییراتی در مورد مدیریت تحقیقات در آن، موافقت خود را اعلام کرده است.

روسیه با خواست‌ها و فشارهای فزاینده کشورهای جهان روبه‌رو است تا برای یافتن حقیقت در مورد پرواز شماره ۱۷ که در مرز آن کشور و اوکراین سقوط کرده است، همکاری کند.

آمریکا و دولت اوکراین می‌گویند این هواپیما با شلیک موشک روسی «بوک» (اس‌ای ۱۱) سرنگون شده است. واشینگتن می‌گوید این موشک در منطقه‌ای که تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه است به هواپیما شلیک شده است.

۲۹۸ سرنشین هواپیما، عمدتا شهروند هلند، و بسیاری از محققان و پژوهشگران فعال علیه بیماری ایدز که راهی نشستی در استرالیا بودند، در پی سرنگونی این هواپیما کشته شدند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۰ تیر مستقیما هم‌تای روس خود را خطاب قرار داده و گفت «زمان آن است که پوتین و روسیه استراتژی خود را در اوکراین تغییر دهند».

روسیه اتهام‌های مربوط به خود را در مورد سقوط هواپیما رد کرده و در عین حال دولت اوکراین را مسئول سانحه معرفی کرده است.

دولت اوکراین گفته است قطار حامل اجساد جمع آوری شده قربانیان هواپیمای مسافربری سرنگون شده مالزیایی نیز از منطقه زیر کنترل جدایی‌طلبان راهی شهر خارکف شده تا به کارشناسان هلندی تحویل داده شود.

XS
SM
MD
LG