لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

گفته‌های مقام‌های امنیتی آمریکا در مورد هواپیمای سرنگون‌شده


گروه اعزامی از مالزی در محل در حال عکس‌برداری از باقی‌مانده هواپیمای سرنگون شده
گروه اعزامی از مالزی در محل در حال عکس‌برداری از باقی‌مانده هواپیمای سرنگون شده

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها گفته‌های تازه‌ای از مقام‌های رسمی امنیتی آمریکا منتشر کرده‌اند که در آن از جمله به احتمال شلیک موشک به هواپیمای مالزی به دست شورشیان چندان آموزش‌ندیده اوکراینی که هوادار مسکو هستند اشاره شده، اما اشاره‌ای مستقیم به حضور خود روسیه در آن نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد امنیتی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید شواهدی که تا کنون به دست آمده نشان می‌دهد که موشک اس‌ای-۱۱ (نام آمریکایی سامانه روسی “بوک”) که باعث سرنگونی هواپیمای پرواز شماره ۱۷ خط هوایی مالزی شده، از سوی جدایی‌طلبان اوکراینی شلیک شده است.

اما به گفته مقام‌های آمریکایی اینکه «چه کسی ماشه را کشیده» و چرا همچنان در ابهام است.

خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقام‌ها که در جمع خبرنگاران گزارش تازه را ارائه کرده می‌گوید «پنج روز پس از سانحه، به نظر می‌رسد که این (شلیک) اشتباهی رخ داده است».

گزارش مقام‌های امنیتی، به گفته آنها، بر پایه شواهدی در شبکه‌های اجتماعی و ضبط مکالمات چهره‌های شناخته شده شورشی هوادار روسیه، که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن‌ها را تائید کرده‌اند، تنظیم شده است.

اشاره به مکالماتی است که دولت اوکراین منتشر کرده و شورشیان در آن از جمله به شلیک و سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری اشاره می‌کنند.

همه ۲۹۸ سرنشین پرواز شماره ۱۷ مالزی کشته شده‌اند و این موضوع به بحرانی تازه در روابط غرب و روسیه تبدیل شده که خواهان همکاری مسکو برای کشف حقیقت هستند.

دو جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده به مقام‌های مالزی تحویل داده شده است
دو جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده به مقام‌های مالزی تحویل داده شده است

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند داده‌های ماهواره‌ای خطی از دود ناشی از موشک را نشان می‌دهد؛ آنچه به محققان کمک کرده است منطقه‌ای که موشک از آن شلیک شده را، در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین، پیدا کنند.

مقام‌های ایالات متحده به خبرنگاران گفته‌اند نمی‌دانند دقیقا چه کسی در آن زمان، موشک‌انداز [سامانه بوک] را کنترل می‌کرده است. اما به طور عمومی تصاویری وجود دارد که روس‌ها این سامانه‌ها را ارائه می‌کنند و روس‌ها کار بر آن را آموزش می‌دهند.

به گفته این مقام‌ها گزارش‌هایی از شلیک به هواپیماهای دیگر از سوی شورشیان وجود دارد. هواپیماهایی که البته در ارتفاع پایین پرواز می‌کرده‌اند.

آنها می‌گویند تا زمان سرنگونی پرواز ۱۷، اطلاع نداشتند که شورشیان در موقعیتی هستند و یا اینکه می‌توانند کنترل سامانه اس‌ای-۱۱ (بوک) را در دست داشته باشند.

به گفته آنها شورشیان در یک پایگاه نظامی روسی در نزدیکی شهر روستوف آموزش دیده‌اند.

به گفته این مقام‌ها کسانی که به هواپیما شلیک کرده‌اند تنها به داده‌های راداری خود موشک‌انداز اکتفا کرده و به شبکه راداری بزرگ‌تری برای رصد ترافیک هوایی در آن موقع مراجعه نکرده‌اند.

جدایی‌طلبان، شلیک به پرواز هواپیمایی مالزی را رد کرده‌اند. مسکو نیز هرگونه دخالتی در این موضوع را رد کرده است.

مقام‌های امنیتی آمریکا نیز گفته‌های روسیه در مورد اینکه هواپیما به وسیله موشک نیروهای اوکراینی یا جنگنده آنها سقوط کرده باشد را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG