لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

وزارت خارجه ایران: آزمایش‌های موشکی «برجام» را نقض نمی‌کند


تصویر منتشرشده در وب‌سایت سپاه پاسداران که گفته می‌شود عضوی از سپاه را در حال بررسی موشک نشان می‌دهد
تصویر منتشرشده در وب‌سایت سپاه پاسداران که گفته می‌شود عضوی از سپاه را در حال بررسی موشک نشان می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید، رزمایش اخیر سپاه پاسداران و موشک‌های آزمایش شده در آن، در تعارض با توافق اتمی و «حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» نیست.

سپاه پاسدران ایران، اخیرا دست به انجام رزمایش تازه‌ای زده‌ که در جریان آن چندین موشک با بردهای مختلف آزمایش شده‌است.

مقام‌های سپاه پاسداران می‌گویند موشکی دو هزار کلیومتری برای حمله احتمالی به اسرائیل ساخته‌اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا‌، روز سه‌شنبه، آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دانسته بود. او تاکید کرده بود واشینگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا با توافق اتمی (برجام) نیز در تناقض است یا نه.

وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته است آزمایش‌های موشکی جدید نشان می‌دهد پس از توافق هسته‌ای، تغییری در «رفتار خصمانه» ایران ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر ۱۹ اسفند ماه گفت که جان کری، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌ خود درباره وقایع اخیر گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۲۰ اسفند ماه گفته است موشک‌های پرتاب‌شده «برای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند».

او افزوده «بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در پی فرجام یافتن گفت‌وگوهای اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی صادر شد. در آن از جمله از تهران خواسته شده که طی هشت سال تحریم موشکی، «از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

پیش از این، علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به این قطعنامه گفته بود ایران در باره «امکانات دفاعی» و به ویژه موشک‌ها، «زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت».

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید موشک‌های تولیدی برای دفاع از ایران است.

پیش از این یکی از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران گفته بود، جنگ‌افزارهای تولید شده «متعلق به ملت فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و همه مظلومین جهان است.»

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز به رزمایش اخیر سپاه پاسداران واکنش نشان داده‌اند. از جمله هیلاری کلینتون از حزب دمکرات، گفته است در واکنش به موشک‌های آزمایش‌شده، یاید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود.

XS
SM
MD
LG