لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

نصرالله: درگیر نبرد با داعش در مرز سوریه و لبنان هستیم


در پی انتشار گزارش‌های اولیه از درگیری‌ها در کوهستان قلمون، در مرز سوریه و لبنان، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گفته است نیروهای این گروه، درگیر نبردهایی با شبه‌نظامیان حکومت خودخوانده اسلامی، در این منطقه شده‌اند.

تازه‌ترین رخدادها در جنگ داخلی سوریه پس از آن است که گزارش‌هایی از تضعیف نیروهای دولتی سوریه در نبردها و پیشروی گروه‌های عمدتا اسلام‌گرای در نقاط مختلف آن کشور منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نصرالله، ۲۰ خرداد، در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است «نبرد با داعش در بخش شرقی قلمون، در مرز سوریه-لبنان، آغاز شده است».

‌کوه‌های قلمون شمال‌شرق کوهستان‌های لبنان شرقی، منطقه‌ای به وسعت دره رودخانه بردی تا شهر حسیاء در غرب سوریه را در بر می‌گیرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفته است در درگیری‌های اخیر «ده‌ها نفر» از نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند و حزب‌الله نیز نفراتی را از دست داده است.

او شمار دقیق کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. منبع خبری معتبر دیگری نیز شمار کشته‌شدگان این نبردها را اعلام نکرده است.

به گفته دبیر کل حزب‌الله لبنان شبه‌نظامیان گروه «داعش» نبرد را آغاز کرده‌اند «ولی ما به نبرد ادامه می‌دهیم».

نصرالله پیشتر در روز سوم خرداد ماه، در پیامی تلویزیونی از «همه در لبنان و منطقه» خواسته بود تا با «تهدید [ناشی از گروه اسلامی] رو در رو شوند و سکوت و بی‌طرفی را کنار بگذارند».

او در آن زمان گفته بود نیروهای تحت امرش «در دمشق، حلب، دیرالزور و قصیر و حسکه و ادلب» در حال نبرد هستند.

یک هفته پس از این سخنان معاون ستاد کل ارتش اسرائیل، در یک نشست امنیتی در تل آویو گفت «ارتش سوریه دیگر عملا وجود ندارد».

البته در همان زمان نعیم قاسم، معاون حسن نصرالله، نیز گفته بود از دست رفتن بخش‌هایی از سوریه «کم‌اهمیت» است، زیرا این ارتش هنوز «توان محافظت از شهرهای اصلی و بزرگ سوریه» را دارد.

شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، روز چهارشنبه پیش از پخش سخنان نصرالله، تصاویری از اجسادی در مناطق کوهستانی پخش کرده و افزوده بود که به نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی تعلق دارند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان می‌گوید نیروهای این گروه و نیز نفرات ارتش دولتی سوریه کنترل بخش‌های اصلی قلمون را، در دست دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه عملیات نیروهای ارتش دولتی سوریه و حزب‌الله لبنان برای پاکسازی منطقه مرزی از نزدیک به یک ماه پیش آغاز شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که حزب‌الله لبنان در این منطقه، هفته‌هاست در حالت جنگی قرار دارد.

این نخستین بار نیست که درگیری‌هایی در مناطق مرزی سوریه و لبنان رخ می‌دهد.

در میانه سال گذشته گزارش‌هایی از درگیری‌های شدید در مناطق مرزی دو کشور میان نیروهای حزب‌الله و گروه «جبهه النصره» و نیز «حکومت اسلامی» منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG