لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

بحران اوکراین؛ ناتو «گروه ضربت» ایجاد می‌کند


به گفته آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، انتظار می‌رود اعضای ناتو که در این هفته میلادی در ولز دیدار خواهند کرد، نیروی نظامی با «آمادگی بسیار بالا» برای روبه‌رو شدن با «خشونت» روسیه در اوکراین و دیگر بحران‌های بین‌المللی تشکیل دهند.

در سخنرانی منتشر شده بر وب‌سایت ناتو، دهم شهریور ماه، آقای راسموسن گفته است نیروهایی که قرار است تشکیل شوند، بخشی از کل «برنامه کنش فوری» خواهند بود که برای «پاسخگویی به رفتارهای خشن روسیه» تشکیل شده ولی به همپیمانان در عین حال اجازه می‌دهد که به چالش‌های امنیتی -هرکجا که باشد- واکنش نشان دهند.

ناتو، می‌گوید گروهی از نظامیان روسی با ادوات سنگین به اوکراین رفته‌اند. غرب روسیه را به تنش‌آفرینی در اوکراین متهم می‌کند. دولت اوکراین، فراتر از این رفته، رئیس‌جمهوری آن هشدار داده است «جنگی بزرگ» در برابر روسیه شکل گیرد. به گفته پترو پوروشنکو هزاران نیروی نظامی روس در شرق اوکراین حضور دارند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید کشورش قصد ندارد هیچ‌گونه دخالت نظامی در اوکراین بکند.

علاوه بر دخالت‌های مستقیم روسیه که غرب از آنها می‌گوید و مسکو آنها را رد می‌کند، تجزیه‌طلبان در شرق اوکراین نیز به طور گسترده‌ای با اتهام حمایت از سوی کرملین روبه‌رو هستند.

آندرس فوگ راسموسن در سخنان خود گفته است نیروهای جدید قادرند «سبک گسیل شوند، ولی اگر لازم شد، سخت حمله کنند».

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید کاخ سفید از ایده نیروهای واکنش فوری برای ناتو حمایت می‌کند، با این همه کیتلین هایدن، سخنگوی امنیت ملی، آن کشور گفته است ماهیت این نیروها «دفاعی» خواهد بود.

یک مقام ارشد ناتو به این شبکه خبری گفته است نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی باید در برابر هر بحرانی در آینده آمادگی داشته باشند.

طی روزهای چهارم و پنجم سپتامبر، سران ناتو در نیوپورتس سلتیک مانور در ولز، بریتانیا، گرد هم می‌آیند تا اجلاس دو روزه این پیمان بزرگ نظامی را برگزار کنند.

موضوع روسیه و بحران اوکراین از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در این اجلاس به بحث گذاشته می‌شود.

اخیرا دو سناتور ارشد ایالات متحده خواستار آن شده‌اند که آمریکا و هم‌پیمانانش، برای اوکراین تسلیحات بفرستند.

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در گفت‌وگویی با شبکه «فاکس» گفته است واشینگتن و هم‌پیمانان اروپاییش باید کمکی راهبردی به اوکراین بکنند؛ «اگر ما الان [کمکی] کوچک و موثر ارائه نکنیم، بعدا باید آن را بزرگ‌ و زشت ارائه کنیم».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خود خواستار یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران اوکراین است.

XS
SM
MD
LG