لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

نوبخت: پرداخت نقدی یارانه‌ها قطع نمی‌شود


محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهوری ایران، گفته است «یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد کاهش پیدا نکرده و در دومین فاز هدف‌مندی، افزایش نیز پیدا می‌کند» ولی در عین حال بر تغییر در وضع موجود تاکید کرده است.

آقای نوبخت می‌گوید برنامه دولت برای توزیع «سبد کالایی» ارتباطی با برنامه پرداخت نقدی یارانه‌ها نداشته و جای آن را نیز نمی‌گیرد.

او در عین حال تاکید کرده است که «وضع موجود هدفمندی یارانه ها قابل استمرار نیست و باید برای اجرای دقیق قانون، روش موجود را تغییر بدهیم».

معاون رئیس‌جمهوری ایران این سخنان را شب پانزده دی در گفت‌وگو با برنامه «پایش» در شبکه یک تلویزیون دولتی ایران بیان کرد.

نوبخت با انتقاد از اجرای این طرح در گذشته گفته است «نه‌ تنها قانون هدفمندی یارانه‌ها طبق مفاد آن به طور دقیق اجرا نشد بلکه برای تامین یارانه ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کسر و به این بخش تخصیص داده شد».

او همچنین گفته است بخش تولید در ایران «بسیار آسیب دیده است»، شهروندان باید «هزینه زیادی را برای درمان پرداخت کنند» و «این در حالی‌ست که اگر قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند ما به تفاوت افزایش باید به خود مردم برگردد».

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری دولت حسن روحانی، مهر ماه گذشته گفته بود دولت برای پرداخت يارانه‌های نقدی با هزار ميليارد تومان کسری بودجه روبه‌روست و اين کسری تنها با «افزايش قيمت‌ها» تامين خواهد شد.

او در آن زمان تاکید کرده بود که «چند دهک ثروتمند بايد از قانون هدفمند کردن يارانه‌ها حذف شوند» و خواسته بود در این مورد «برخورد عادلانه و منطقی» صورت گیرد.

نوبخت در همان زمان هشدار داده بود که اگر مطالبات به طور کافی صورت نگیرد امکان قطع کامل یارانه‌ها وجود دارد.

آنچه به گمانه‌زنی‌های در رسانه‌های ایران دامن زد و تازه‌ترین گفته‌های معاون دولت نیز به آن باز می‌گردد.

دولت روحانی با کسری بودجه روبه‌روست که به گفته معاونان او رقمی «هنگفت» است.

مقام‌ها از همان زمان آغاز به کار دولت یازدهم ایران نیز بر این موضوع تاکید کرده و از دلایل به وجود آمدن آن در دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرده بودند.
XS
SM
MD
LG