لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

مقام کره‌ شمالی می‌گوید رهبر آن کشور «هیچ مشکلی ندارد»


از تصاویر و دیدارهای رسمی منتشر شده از رهبر کره شمالی (در وسط تصویر) به مراتب کاسته شده است
از تصاویر و دیدارهای رسمی منتشر شده از رهبر کره شمالی (در وسط تصویر) به مراتب کاسته شده است

پس از آنکه طی هفته‌های گذشته خبرها، گزارش‌ها و شایعات گوناگونی در مورد وضعیت کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی و خود آن کشور منتشر شد، یک مقام ارشد آن که در سفری نادر به کره جنوبی رفته، گفته است او هیچ مشکلی ندارد.

ریو کیل‌جه، وزیر اتحاد دو کره (وزارت‌خانه‌ای در کره جنوبی)، در یک برنامه تلویزیونی از قول کیم یانگ‌گون، رئیس اداره جبهه متحد (اداره‌ مربوط به روابط دو کشور در کره شمالی)، نقل کرده است که «وضعیت سلامتی دبیر کل کیم هیچ مشکلی ندارد».

کیم یانگ‌گون، برای شرکت در اختتامیه بازی‌های آسیایی در اینچئون کره جنوبی، در سفری بسیار نادر، به آن کشور رفته است.

او عضو هیئتی است که هوانگ پیانگ‌سو، کسی که از او به عنوان دومین چهره پرقدرت در پیونگ‌یانگ یاد می‌شود و چو ریانگ‌هه، دبیر حزب کارگران آن کشور، را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، از قول وزیر کره جنوبی می‌گوید «در صدای کیم [یانگ‌گون؛ همتای کره شمالی] به اندازه کافی علائمی از اطمنیان وجود داشت، که نتیجتا فکر کنیم سلامت رهبر کره شمالی با مشکلی روبه‌رو نیست».

گزارش‌ها و خبرها در مورد وضعیت جسمی و حتی شایعاتی در مورد انجام کودتا در کره شمالی، طی هفته‌های گذشته بالا گرفته است.

دلیل عمده آن است که در این زمان از حضور تلویزیونی کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی کاسته شده و در عین حال در برنامه‌های رسمی که تصاویر آن منتشر شده، لنگ‌لنگان راه می‌رود و بر وزنش نیز به مراتب افزوده شده است.

در حالی‌که رسانه‌ها و اطلاعات در کره شمالی شدیدا تحت کنترل حکومت آن است و به ندرت خبری در مورد وضع جسمی رهبران آن منتشر می‌شود، بیش از یک هفته پیش دولت آن کشور رسما اعلام کرد که او دچار «ناراحتی» است. اما در این مورد نیز جزئیات بیشتری منتشر نشد.

تصاویر منتشر شده از کیم جونگ‌اون، با وزن زیاد و لنگ زدن در هنگام راه رفتن، سبب شد تا در جهان خارج، برخی این احتمال را مطرح کنند که او دچار «نقرس» شده است.

شایعات پس از آنکه او هفته گذشته در یک دیدار پارلمان آن کشور حاضر نشد، بیش از گذشته فزونی گرفتند.

ریو کیل‌جه، وزیر کره جنوبی که به دیدار هیئت همسایه شمالی رفته بود، به شبکه تلویزیونی دولتی کی‌بی‌اس گفته است، هوانگ پیانگ‌سو، (رئیس هیئتی که از پیونگ‌یانگ آمده بود) از او خواسته است مراتب «تبریکات صمیمانه» کره شمالی را به رئیس‌جمهوری کره جنوبی برساند.

هیچ پیام مشخصی از سوی رهبر کره شمالی، برای رئیس‌جمهوری کره جنوبی، بیان یا منتشر نشده است.

خبرگزاری یون‌هاپ از قول مقام‌های رسمی می‌گوید هیئت شمالی از دیدار با پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، به دلیل آنچه کمبود وقت نامیده، خودداری کرده است.

کره شمالی پذیرفته است که دیداری دیگر در سطح مقام‌های عالی‌رتبه در پایان ماه اکتبر یا آغاز ماه نوامبر (طی یک ماه پیش رو) صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG