لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

واکنش شدید کره شمالی به قطع‌نامه حقوق‌بشری سازمان ملل


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در میان گروهی از نظامیان آن کشور
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، در میان گروهی از نظامیان آن کشور

پیونگ‌یانگ در پی حمایت ۱۱۱ عضو سازمان ملل متحد از قطع‌نامه‌ای‌ علیه اوضاع حقوق بشر در کره شمالی، آنها را به «عواقبی فاجعه‌بار» تهدید کرده است. در عین حال کره شمالی گفته است دست به انجام رزمایشی جنگی زده است.

قطع‌‌نامه‌ای که با انتقاد شدید حکومت کره شمالی روبه‌رو شده است، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا رهبران آن کشور را به ظن «جنایت علیه بشریت»، تحت تحقیب «دادگاه بین‌اللملی کیفری» قرار دهد.

۱۱۱ عضو سازمان ملل متحد به آن رای موافق ۱۹ عضو به آن رای مخالف داده‌اند. ۵۵ کشور نیز در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند.

این قطع‌نامه هفته گذشته در نشست شورای حقوق بشری سازمان ملل مطرح شده بود.

ایران، روسیه، آفریقای جنوبی و چین از جمله کشورهای مخالف قطع‌نامه بودند.

در این قطع‌نامه مستقیما نامی از کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، برده نشده است.

رودونگ شینمون، روزنامه رسمی کره شمالی، آن را «توطئه» ضد کره شمالی توصیف کرده و ایالات متحده را متهم کرده است که به این وسیله «به دنبال بهانه‌ای برای تهاجم» به آن کشور می‌گردد.

پیش‌نویس قطع‌نامه را ژاپن و اتحادیه اروپا تهیه کرده بودند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید ۶۰ کشور نیز از تهیه آن حمایت کرده بودند.

قطع‌نامه به طور عمده به تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در کره شمالی -گزارشی که در ماه فوریه تهیه شده بود- تکیه کرده است.

سازمان ملل متحد مقام‌های پیونگ‌یانگ را به انجام اقداماتی علیه حقوق بشر متهم کرده است که «نمونه‌ای در جهان معاصر ندارد».

یون‌هاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، نیز اول آذر ماه گزارش داده است که مقام‌های همسایه شمالی به طور جداگانه‌ای آن کشور را تهدید کرده‌اند که «با همکاری با آمریکا» به پیونگ‌یانگ کاری مشابه اعلان «جنگ تمام‌عیار» کرده‌اند.

کره شمالی می‌گوید اگر «جنگی اتمی رخ دهد» رئیس‌جمهوری کره جنوبی در امان نخواهد بود و در عین حال حملات آن می‌تواند «ژاپن را برای همیشه از نقشه زمین حذف کند».

همزمان با انتقادها و تهدید‌های تازه، پیونگ‌یانگ دست به انجام رزمایشی زده که به گفته خبرگزاری رسمی آن کشور ترابری دریایی و عملیات آبی‌-خاکی در آن انجام شده است.

کره شمالی یک قدرت نظامی اتمی است و در موارد گوناگون، کشورهای مخالف و منتقد خود، به ویژه آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن را تهدید به جنگ کرده است.

XS
SM
MD
LG