لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

ظریف: رسیدن به نوعی توافق اتمی بهتر از هیچ توافقی است


محمد جواد ظریف در نیویورک به سر می‌برد؛ جایی که نخستین دیدار خود را با کاترین اشتون طی یک نهار کاری انجام داده است
محمد جواد ظریف در نیویورک به سر می‌برد؛ جایی که نخستین دیدار خود را با کاترین اشتون طی یک نهار کاری انجام داده است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با رادیو ان‌پی‌آر آمریکا، طی سفر اخیر خود به نیویورک گفته است «اگر رسیدن به هر توافق اتمی را با نرسیدن به هیچ توافقی مقایسه کنید، ترجیحا رسیدن به نوعی توافق بسیار بهتر است».

این گفته‌ در حالی‌ست که کسانی مانند جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده‌اند هدف رسیدن به یک توافق کامل است.

آقای کری سال گذشته گفته بود: «ما نياز به يک توافق خوب در اين زمينه (برنامه اتمی ایران) داريم و توافق خوب بدين معنی است که کاملا معتبر باشد، به گونه‌ای که صلح‌آميز برنامه هسته‌ای ايران با اقداماتی محک زده شود».

او در مهر ماه گذشته نیز گفته بود توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی روز ۲۶ شهریور ماه خود می‌گوید تهران برای رسیدن به توافق آماده است؛ «اشتباهات را در گذشته آزموده‌ایم» و «همچنان معتقدم این (توافق) ممکن است».

به گفته ظریف، مسئله این است که این موضوع چگونه برای مصرف داخلی عرضه خواهد شد؛ «اول از همه در آمریکا و حتی کشورهایی در اروپا» چرا که «برخی تمایلی به رسیدن به هیچ توافقی [با ایران را] ندارند».

عرضه برای مصرف داخلی چیزی است که آمریکا نیز در مورد تهران از آن استفاده کرده است. در بهمن ماه سال گذشته، زمانی که حسن روحانی، توافق اتمی ژنو را پیروزی بر قدرت‌های جهانی توصیف کرد، کاخ سفید گفته بود این سخنان تنها مصرف داخلی دارند.

تازه‌ترین سخنان محمد جواد ظریف در مورد برنامه اتمی و مذاکرات در این مورد در حالی‌ست که طرف‌ها دو تازه‌ای از گفت‌وگوها را در نیویورک آغاز می‌کنند.

وزیر خارجه ایران، خود، بعد از ظهر چهارشنبه با کاترین اشتون، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیداری سه ساعت و نیمه داشته است.

این دیدار در خانه سفیر ایران در سازمان ملل انجام شده و هدف از آن آماده‌سازی برنامه گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ بود که رسما از روز جمعه آغاز خواهد شد.

گفت‌وگوی آقای ظریف با رادیو ان‌پی‌آر، پیش از دیدار با خانم اشتون، انجام شد.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر تاکید کرده است که تحریم‌های غرب علیه تهران بی‌حاصل بوده است. به گفته او در زمان آغاز تحریم‌ها ایران چند صد سانتریفیوژ داشت در حالی که شمار آنها، اکنون به ۲۰ هزار می‌رسد.

ایران و طرف‌های گفت‌وگو در گروه موسوم به ۵+۱ توافق کرده‌اند تا گفت‌وگوها میان خود را تا آغاز آذر ماه تمدید کنند. در هفته‌های پایانی توافق موقت، همچنان گفته‌های سیاستمداران دو طرف حاکی‌ست که مسائلی مانند «ظرفیت غنی‌سازی» در ایران بر مذاکرات سایه انداخته است.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و از اعضای هیئت مذاکره‌کننده آن کشور با ایران بر سر برنامه اتمی، در سخنانی تازه گفته است تهران نمی‌تواند به جهان بقبولاند که توانایی فعلی‌اش برای غنی‌سازی اورانیوم، مورد پذیرش قرار گیرد.

انتظار می‌رود طی نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک که مذاکرات اتمی در حاشیه آن انجام می‌شود، وزیران خارجه نیز دیدارهایی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG