لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

«خروج بریتانیا»؛ نگرانی اوباما از خطرات بلندمدت اقتصادی


بازار بورس لندن وضعیت مناسبی ندارد
بازار بورس لندن وضعیت مناسبی ندارد

در پی رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته هرچند در کوتاه‌مدت وضعیت اقتصادی از ثبات برخوردار خواهد شد، اما او نگران خطرات این روند، در دراز مدت، بر رشد جهانی‌ست.

اوباما در اوتاوا، پایتخت کانادا، همراه با نخست‌وزیر آن کشور و رئیس‌جمهوری مکزیک، گفته است بازار واکنش‌هایی به نتیجه همه‌پرسی بریتانیا نشان داده‌است و بورس‌ها و واحد‌های پول با افت روبه‌رو شده‌اند.

در چهار تیر ماه، نتایج همه‌پرسی تاریخی در بریتانیا نشان داد که کارزار هوادار خروج از اتحادیه اروپا با کسب نزدیک به ۵۲ درصد آرا پیروز شده‌است. ساعتی بعد ارزش پوند در برابر دلار به پایین‌ترین حد در ۳۱ سال گذشته رسید و اندکی نگذشت که مقام‌های اقتصادی جهان از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

باراک اوباما نهم تیر ماه، گفته است بانک‌های مرکزی، وزیران اقتصادی و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمادگی دارند تا اقتصاد جهانی در کوتاه‌مدت از ثبات برخوردار شود.

او اما افزوده است «من فکر می‌کنم برخی نگرانی‌های بلندمدت واقعی در مورد رشد جهانی وجود دارد؛ اگر در واقع این خروج کامل شود، و مسدودیت سرمایه‌گذاری در بریتانیا یا اتحادیه اروپا را به عنوان یک مجموعه، همراه بیاورد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید در حال حاضر که وضعیت رشد اقتصاد جهانی چندان هم مطلوب نبود، خروج بریتانیا وضعیت را بهبود نمی‌بخشد.

اوباما در کنار دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا که گفته طی ماه‌های پیش‌رو از مقام خود کناره می‌گیرد، از حامیان عمده ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود. او در آغاز اردیبهشت‌ماه در آستانه سفری به لندن، از شهروندان بریتانیا خواسته بود اتحادیه را ترک نکنند.

در همان هفته‌های پیش از همه‌پرسی، دولت و بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی نگران بودند که خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا، به تنش‌ در بازار می‌انجامد، از نفوذ مهم‌ترین متحد واشینگتن در اروپا و نقش آن کشور در اقتصاد جهانی می‌کاهد و به امنیت غرب صدمه می‌زند. ⇨⇦ ​بیشتر بخوانید

اکنون نیز رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود تاکید بر روابط ویژه واشینگتن و لندن، اما افزوده است که خروج از اتحادیه «کار را برای ما، برای حل کردن برخی چالش‌ها که هنوز حل نشده‌اند، سخت‌تر می‌کند».

او خطاب به صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و رهبران دیگر این پیام را داده است که عجله نکنند، «برنامه و روندی را پیشنهاد کنند که مرتب و شفاف باشد و برای مردم قابل درک. و سپس اقدامات دیگر انجام شود، با این درک که نفع هر دو طرف در درست عمل کردن به این قضیه است».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید درک می‌کند که چنین چیزی کار آسانی نیست، اما «لازم نیست این روند، روندی دست‌پاچه باشد».

پیش از این برخی رهبران اروپایی خواستار آن شده بودند که بریتانیا هر چه زودتر اتحادیه اروپا را ترک کند.

XS
SM
MD
LG