لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

اوباما: سوریه به نقطه مرکزی جهادیون جهان تبدیل شده است


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید گروه حکومت اسلامی در سوریه قوی‌تر از آنچه دولت او تصور می‌کرد، ظاهر شده و سوریه به هسته اصلی حضور جهادیونی از سراسر جهان تبدیل شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، در بخشی از گفت‌وگویی ضبط شده با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس، در مورد آنچه پیشتر جیمز کلاپر، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا، گفته بود اظهار نظر می‌کرد؛ آقای کلاپر پیشتر گفته بود دولت آمریکا نه تنها «داعش» را دست کم گرفته بود، بلکه ارتش عراق را در مبارزه با گروه‌های افراطی دست بالا گرفته بود.

باراک اوباما در پاسخ به این موضوع گفته «این کاملا درست است».

باراک اوباما در بخشی دیگر از مصاحبه خود می‌گوید این موضوع سبب شده تا سوریه «به هسته مرکزی جهادیون از سراسر جهان تبدیل شود».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است «طی چند سال گذشته، در میانه هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی سوریه، جایی که نواری عظیم از کشوری وجود دارد، کاملا خارج از اداره، آنها می‌توانند از موقعیت استفاده کرده و خود را بازسازی کنند».

او در عین حال افزوده است که ایالات متحده بیش از حد به نیروهای امنیتی عراق مطمئن بوده است.

این تازه‌ترین گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، ششم مهر ماه، یک هفته پس از آغاز حملات هوایی ایالات متحده به شبه‌نظامیان حکومت اسلامی و دیگر اسلام‌گرایان افراطی در سوریه، بیان می‌شود.

در عین حال آمریکا هفته‌هاست در حمایت از نیروهای دولتی و پیش‌مرگه‌های کرد، حملات مشابهی را علیه گروه حکومت اسلامی در عراق انجام می‌دهد.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، آن کشور، جامعه بین‌المللی را برای حمایت از کشوری (عراق) که واشینگتن با آن همکاری امنیتی دارد، رهبری می‌کند. برای آنکه مطمئن شود، آنها می‌توانند از خودشان مراقبت کنند.

اوباما افزوده است «اگر ما نقش خود را درست ایفا کنیم و عراقی‌ها مبارزه کنند، آن وقت به مرور زمان می‌توانیم نقشمان را کم‌تر و قطع کنیم».

طی روزهای گذشته و در زمان برگزاری نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک، رئیس‌جمهوری آمریکا بر تلاش‌های خود برای گسترده‌تر کردن ائتلاف برای مبارزه علیه افراطیون اسلام‌گرا افزود.

او در نخستین روز مهر ماه گفته بود جنگ علیه «حکومت اسلامی»، ادامه پیدا خواهد کرد و او ائتلافی بزگ‌تر را علیه آنها ایجاد خواهد کرد.

یک روز بعد از آن پیشنهاد او برای مقابله با حضور پیکارجویان خارجی در کشورهای دیگر، در شورای امنیت سازمان ملل در قالب قطع‌نامه‌ای به تصویب رسید.

در حال حاضر علاوه بر چند کشور اروپایی مانند فرانسه یا بریتانیا که در عراق با آمریکا همکاری می‌کنند برخی کشورهای عربی نیز در حملات هوایی در سوریه با ایالات متحده همراه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG