لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

اوباما از رهبران عراق خواست برای کشور خود راه‌ حل سیاسی پیدا کنند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، از رهبران سیاسی عراق خواسته است متحد شوند و راه‌ حلی سیاسی برای کشور خود ارائه کنند؛ «وگر نه، راه‌حلی نظامی برای این مشکل وجود نخواهد داشت».

رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی روز ۳۰ خرداد خود با سی‌ان‌ان، گفت می‌خواهد عراقی را ببیند با ساز و کار رهبری، که شیعه و سنی و کرد را در بر می‌گیرد.

او گفته است «ما به عراق این بخت را دادیم تا دمکراسی خودش را داشته باشد».

تازه‌ترین سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد عراق زمانی مطرح می‌شود که با پیشروی‌های اسلام‌گرایان افراطی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، بحران آن کشور وارد مرحله‌ای تازه شده است.

در عین حال ایالات متحده، گروهی از مشاوران نظامی خود را راهی عراق کرده است تا به نیروهای نظامی‌ آن کشور برای رویارویی با «داعش» کمک کنند.

باراک اوباما می‌گوید با وجود بختی که برای دموکراسی به عراق داده شد «تا فرای خطوط فرقه‌ای برای آینده ای بهتر برای فرزندانشان» گام بردارند، «متاسفانه آنچه ما می‌بینیم شکست اعتماد است».

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است، هیچ قدرت آتشی از سوی آمریکا وجود ندارد که بتواند عراق را یکپارچه نگه دارد.

اوباما در گفت‌وگوی روز ۲۹ خرداد خود با خبرنگاران نیز به موضوع اتحاد و برابری حقوق گروه‌های قومی در عراق اشاره کرده بود.

او در این مورد از ایران نیز نام برد و گفت اگر ایران نیز همچون آمریکا بر اتحاد مردم عراق و احترام برابر به حقوق شیعیان و سنی‌ها در این کشور تاکید داشته باشد، می‌تواند «نقش سازنده‌ای» در ایجاد ثبات در عراق ایفا کند.

در همان روز، آمریکا از اعزام ۳۰۰ مشاور نظامی به عراق خبر داد.

آقای اوباما تاکید کرده بود که در مورد شرایط عراق و اشغال بخش هایی از غرب و شمال این کشور توسط داعش، اقداماتی در نظر گرفته شده است.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، از سوی مخالفان داخلی و برخی منتقدان خارجی خود با این اتهام روبه‌رو است، که به سود شیعیان، خواستگاه اصلی خود، «فرقه‌گرایانه» عمل می‌کند.

همزمان در خود عراق نیز آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان در آن کشور، خواستار تشکیل دولت جدیدی شد که در «سطح ملی» پذیرفته شده باشد و از «اشتباهات گذشته» دوری کند.
XS
SM
MD
LG