لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۱

عملی پیشگامانه در لهستان یک فلج نخاعی را به حرکت درآورد


تصویر از مستند ویژه‌ای که شبکه بی‌بی‌سی در مورد درمان دارک فیدیکا ساخته است
تصویر از مستند ویژه‌ای که شبکه بی‌بی‌سی در مورد درمان دارک فیدیکا ساخته است

پزشکان لهستان با کمک و مشورت دانشمندان بریتانیایی توانسته‌اند طی عملی پیشگامانه و از طریق پیوند سلولی، فردی را که از ناحیه طناب نخاعی آسیب دیده و از کمر به پایین فلج شده بود، بار دیگر به حرکت درآورند.

خبرگزاری رسمی لهستان، «پ‌اپ»، می‌گوید عمل‌ها و تلاش‌هایی که از پایان سال گذشته میلادی آغاز شده بود، توسط پزشکان کلینیک جراحی مغز و اعصاب در شهر وروتسلاو، در غرب لهستان، با همکاری دانشمندان بریتانیایی انجام شده است.

پزشکان لهستانی را دکتر پاول تاباکوف، متخصص مشهور و نسبتا جوان، هدایت کرده است.

این روش درمانی در تازه‌ترین شماره نشریه «پیوند سلولی» نیز منتشر شده و در آن سلول‌های عضو بویایی به ستون فقرات فرد تحت درمان، پیوند زده شده است.

دارک فیدیکا، فرد آسیب‌دیده، در سال ۲۰۱۰، از پشت، چندین بار مورد اصابت چاقو قرار گرفته بود. این حمله او را از کمر به پایین فلج کرد.

خبرگزاری رسمی لهستان از قول پرفسور جف رایسمن، متخصص مغز و اعصاب از «کالج دانشگاهی لندن»، که مسئولیت گروه بریتانیایی را بر عهده داشت، نقل کرده است که این رخداد از فرستادن بشر به ماه برای انسان ارزشمندتر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پرفسور رایسمن در بیانیه‌ای گفته است آنچه پزشکان نهایتا قادر به انجام آن شده‌اند «گامی اساسی برای تغییری تاریخی و امید بخشیدن به کسانی‌ست که دچار آسیب طناب نخاعی شده‌اند».

عضو بویایی بدن انسان بزرگ‌سال، تنها بخشی از بدن هستند که «آسه» همچنان در آن می‌روید.

آسه یا آکسون، رشته‌ای بلند و باریک برآمده از یاخته عصبی، و وظیفه آن انتقال پیام‌های الکتریکی از پریکاریون (جسم سلولی نورون‌ها) به بیرون است.

پزشکان از سلول‌ها و فیبروبلاست‌های عصب بویایی برای پیوند به بخش آسیب‌دیده استفاده کرده‌اند.

آقای فیدیکای ۴۰ ساله که تحت درمان قرار گرفته، اکنون میتواند با وسایل کمکی حرکت کند. او پس از ۱۹ ماه، توانسته است به حس در بخشی از پاهایش دست یابد. البته او پنج روز در هفته به مدت پنج ساعت به فیزیوتراپی و تمرین پرداخته است.

دارک فیدیکا به بی‌بی‌سی گفته است «وقتی تقریبا نیمی از بدنت را حس نمی‌کنی، هیچ کاری از دستت بر نمی‌آیند. وقتی حس دوباره باز می‌گردد، انگار دوباره زاده شده‌ای!»

با این همه روزنامه نیویورک‌تایمز از قول دکتر مارک توشینسکی، مدیر بخش مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، می‌نویسد این عمل «در بهترین حالت هنوز نارس است و در بدترین حالت، هیچ نتیجه‌ای از [درمان] یک بیمار نمی‌توان گرفت».

پرفسور رایسمن و تیم او، به گفته این پزشک بریتانیایی به رویترز، اکنون مشغول برنامه‌ریزی برای تکرار روش درمانی بر سه تا پنج بیمار طی سه تا پنج سال آینده هستند.

XS
SM
MD
LG