لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

پوتین: روسیه بر سر کریمه و اوکراین مرعوب نمی‌شود


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به تازه‌ترین دور از تحریم‌های غرب علیه آن کشور به خاطر بحران در شرق اوکراین و رخدادهای شبه‌جزیره کریمه، گفته است مسکو «مرعوب نمی‌شود».

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه تصویب کرده است که تائید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را نیز گرفته و شرکت‌های اسلحه‌سازی و سرمايه‌گذاران پروژه‌های نفتی را دربرمی‌گيرد.

اتحادیه اروپا نیز همچنان بر فشارهای اقتصادی خود بر روسیه می‌افزاید و کانادا نیز تصمیم بر اعمال تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه مسکو گرفته است.

ولادیمیر پوتین در سخنانی که روز ۲۹ آذر در جریان یک کنسرت برای ماموران امنیتی پیشین و کنونی روسیه، بیان شده، گفته است «روشن است که هیچ‌کس در منزوی کردن، مرعوب کردن و ترساندن ما موفق نخواهد شد».

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه نیز روز شنبه، در بیانیه‌ای، اعلام کرد تحریم‌های جدید علیه شبه‌جزیره کریمه -که روسیه آن را از خاک اوکراین به خاک خود الحاق کرده است- «تنبیه دست‌جمعی» است.

در حالی‌که غرب، مسکو را متهم کرده است به شکل غیرقانونی بخشی از خاک اوکراین را به خاک خود الحاق کرده است، وزارت خارجه روسیه می‌گوید ساکنان آن منطقه، خود، در پی یک همه‌پرسی خواسته‌اند به روسیه ملحق شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آمریکا و کانادا هشدار داده که در مورد پیامدهای تحریم‌های خود بیاندیشند.

او در عین حال گفته است روسیه در حال کار بر روی واکنشی به تحریم‌ها است.

روسیه پیشتر نیز در واکنش به تحریم‌های غرب، به مدت یک سال واردات برخی محصولات کشاوزی و غذایی را از آنها ممنوع کرده بود.

در واکنش، واشینگتن این اقدام را به ضرر خود روسیه توصیف کرد.

اوکراین و متحدان غربی آن، روسیه را متهم به دخالت در بحران در شرق آن کشور و حمایت عملی از تجزیه‌طلبان می‌کنند.

مسکو این اتهام‌ها را رد کرده و دولت مرکزی اوکراین را به نادیده گرفتن حقوق اقلیت روس در آن کشور متهم کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه ۲۷ آذر ماه گفت مذاکرات صلح میان دولت مرکزی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار مسکو، ممکن است «یک‌شنبه یا دوشنبه» در مینسک، بلاروس، از سر گرفته شود.

سازمان ملل متحد می‌گوید از آغاز بحران اوکراین،‌ از اواسط ماه میلادی آوریل، بیش از ۴۷۰۰ نفر در آن کشور کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG