لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

سفر غیرمنتظره امیر قطر به عربستان برای «گفت‌وگو در مورد غزه»


غزه
غزه

امیر قطر در سفری غیرمنتظره و برای نخستین بار از بالا گرفتن اختلافات میان کشورهای عرب خلیج فارس، شامگاه سه‌شنبه به عربستان سعودی رفت تا با مقام‌های آن کشور در مورد آتش‌بس میان اسرائیل و حماس گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی دیدار و در باره تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در نبردهایی که بیش از دو هفته است ادامه دارد، گفت‌وگو کرد.

یک مقام ارشد سعودی به آسوشیتدپرس گفته است که در این دیدار در روز ۳۱ تیر ماه، امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، و امیر مقرن بن عبدالعزیر آل سعود، معاون ولیعهد، نیز حضور داشته‌اند.

بندر بن سلطان، مشاور اطلاعاتی ملک عبدالله، و امیر متعب، فرزند پادشاه نیز از دیگر کسانی بودند که به جلسه گفت‌وگو با شیخ تمیم رفته‌اند.

یک مقام در دوحه نیز به خبرگزاری رویترز گفته است دیدار دو طرف بیش از هر چیز برای یافتن راه‌حلی در مورد آتش‌بس در غزه انجام می‌شود.

عربستان سعودی از طرح صلح مصر حمایت می‌کند و از منتقدان حماس به شمار می‌رود. از دیگر سو قطر از حامیان اخوان‌المسلمین و گروه حماس است. هر دو کشور از نفوذ سیاسی، مالی و رسانه‌ای گسترده‌ای در منطقه برخوردارند و دیدار مقام‌های عالی‌رتبه آنها توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

این دیدار در جده، در میانه‌ تلاش‌های تا کنون نافرجام برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، پایان دادن به موشک‌پرانی‌ها از غزه و حمله اسرائیل به این باریکه که صدها قربانی غیرنظامی بر جای گذاشته، انجام می‌شود.

حماس پیشنهاد مصر برای آتش‌بس را رد کرده است.

تا کنون بیش از ۶۳۰ فلسطینی، به طور قابل توجهی کودکان و زنان و ۲۹ اسرائیلی؛ ۲۷ سرباز و ۲ غیر نظامی، در نبردها کشته شده‌اند.

دیدار جده، نخستین دیدار در سطح عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های سیاسی قطر و عربستان سعودی، پس از اوج گرفتن اختلافات در ماه مارس میلادی، میان کشورهایی مانند قطر و در دیگر سو عربستان، امارات و بحرین بر سر حمایت از اخوان‌المسلمین در منطقه و دولت محمد مرسی در مصر است.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز که در منطقه به سر می‌برد و تلاش‌هایی را برای برقراری آتش‌بس انجام می‌دهد، روز دوشنبه دیداری از قطر داشت.

او در عین حال در تل‌آویو گفته است من پيام مشابهی برای اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها دارم: «جنگيدن را پايان دهيد، گفت‌وگو را آغاز کنيد و دلایل این مناقشه را ریشه‌یابی کنید تا در شش ماه يا يک سال آينده در شرايط مشابهی نباشيم.»

طی سال‌های گذشته اسرائیل و حماس چند بار درگیر نبردهایی شده‌اند. از جمله نبرد سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که به کشته شدن ۱۳ اسرائیلی (۱۰ سرباز) و دست‌کم ۱۳۰۰ فلسطینی (دست‌کم ۷۰۰ غیرنظامی) انجامید. در سال ۲۰۱۲، نیز در جنگ میان دو طرف دست‌کم ۱۵۰ نفر در غزه و پنچ اسرائیلی جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG