لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

رئال مادرید، ثروتمندترین تیم فوتبال جهان


هواداران رئال در حال تماشای یکی از مسابقه‌ها
هواداران رئال در حال تماشای یکی از مسابقه‌ها

باشگاه اسپانیایی رئال‌ مادرید بار دیگر در صدر فهرست ثروتمندترین باشگاه‌های جهان قرار گرفت. این یازدهمین سال متوالی است که «کهکشانی‌ها» عنوان نخست را نصیب خود می‌کنند.

پس از رئال مادرید که متمول‌ترین تیم فوتبال دنیاست، دیگر ال کلاسیکو یعنی بارسلونا قرار گرفته و منچستریونایتد هم رتبه سوم را در اختیار دارد.

ثروت هنگفت یونایتد در پنجره تابستانی نقل و انتقالات، به این تیم کمک کرد تا هر بازیکنی مدنظرش است را به خدمت بگیرد اما انتخابات نامناسب در گزینش بازیکنان باعث شد میلیون‌ها پوند از خزانه باشگاه، حالا در خدمت نیمکت ذخیره‌های این تیم باشد!.

بین بیست تیم برتر فهرست ثروتمندترین باشگاه‌های جهان، انگلستان بیشترین نماینده را دارد که دلیل عمده آن افزایش چشمگیر درآمدهایشان از حق پخش تلویزیونی است.

حامیان مالی ثروتمند و معتبرترین برندهای تجاری جهان، از بنگاه‌های شرط بندی گرفته تا شرکت‌های اتومبیل‌سازی، بر ثروت تیم‌های فوتبال در بریتانیا افزوده‌اند. پیش بینی می‌شود منچستر یونایتد سلطه ۱۱ ساله رئال بر این فهرست را در سال‌های آتی بشکند و جایگاه پیشین خود را پس بگیرد.

باشگاه‌ها غیر از حق پخش و درآمدهای تبلیغاتی از شرکت‌ها و موسسات مختلف، در زمینه فروش محصولات خود در سراسر جهان نیز درآمد چشمگیری دارند. تورهای تجاری، تبلیغاتی باشگاه‌ها پیش از شروع هر فصل به کشورهای شرق آسیا، خلیج فارس و ایالات متحده منبع درآمد دیگری برای این تیم‌هاست.

پرورش بازیکنان و فروش آنها نیز بخشی از درآمدهای باشگاه‌هاست. تیم‌های بزرگ فوتبال جهان دست کم ۱۰ بازیکن جوان قرضی در باشگاه‌های دیگر دارند که اکثرشان فصل به فصل، گرانتر می‌شوند و ارزش افزوده آنها بر رونق اقتصادی باشگاه‌شان می‌افزاید.

بلیت‌‌فروشی به صورت فصلی یا تک‌فروشی در ورزشگاه نیز بخش کوچکی از درآمد باشگاه‌هاست.

هیچکدام از این موارد به صورت حرفه‌ای در ایران اعمال نمی‌شود. باشگاه‌ها نصیبی از فروش پیراهن‌ و سایر محصولات مرتبط با تیم‌شان نمی‌برند. از درآمد ناشی از بلیت فروشی، «سهم درصدی» دارند که آنهم با کاهش استقبال تماشاگران، بسیار ناچیز است.

صداوسیما از پرداخت حق پخش مصوب خودداری می‌کند و با توجه به حکومتی بودن این رسانه، به شبکه‌های خصوصی یا خارجی نیز امکان رقابت برای دریافت حق پخش داده نمی‌شود.

عمده‌ترین درآمد باشگاه‌ها در ایران، حامی تبلیغاتی‌شان است که روی پیراهن تیم‌ها درج می‌شود. حامیانی که گاهی در طول فصل، چند بار تغییر می‌کنند و گاهی کار به شکایت در مراجع قضایی می‌کشد.

درآمدزایی از طریق پرورش بازیکنان نیز در فوتبال ایران بسیار ناچیز است. در این بین، باشگاه‌های نظامی بدون صرف هزینه، استعدادهای پرورش یافته در سایر تیم‌ها را به رایگان در اختیار می‌گیرند.

طی دو ماه اخیر، چند رده‌بندی متفاوت در خصوص پردرآمدترین باشگاه‌های جهان منتشر شده که تفاوت‌هایی جزئی در برخی از آنها وجود دارد.

در نموداری که اکونومیست به نقل از یک موسسه آماری در بریتانیا منتشر کرده، منچسترسیتی با پنج پله ارتقا، نسبت به سال قبل بیشترین صعود را داشته. این باشگاه را مالکانی از خاورمیانه به جمع تیم‌های ثروتمند جهان رسانده‌اند.

با وجود رکورد اقتصادی پارسال اروپا، درآمد بیست باشگاه ثروتمند این قاره نسبت به سال قبل درصد افزایش داشت.

از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۳ منچستریونایتد در صدر فهرست بود اما از آن سال به بعد رئال مادرید توانسته عنوان نخست را حفظ کند.

پاری‌سن‌ژرمن با مالک قطری، بایرن مونیخ، منچسترسیتی، دو تیم لندنی آرسنال و چلسی، لیورپول، یوونتوس تیم فاتح لیگ قهرمانان اروپا به اتفاق بوروسیا درتموند و تاتنهام حضور دارند.

به این ترتیب در جمع تیم‌های متمول فوتبال جهان، فقط باشگاه‌هایی از اسپانیا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG