لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

رضا قوچان‌نژاد به چارلتون پیوست


رضا قوچان‌نژاد مهاجم اول تیم ملی فوتبال ایران با جدایی از باشگاه استاندارد لیژ بلژیک، به تیم لندنی چارلتون اتلتیک، پیوست.

این تیم در League Championship حضور دارد که یک رده پایین‌تر از لیگ بر‌تر است و سه تیمش به لیگ بر‌تر یا Premier League صعود می‌کنند و سه تیم هم به لیگ دسته اول یا League One سقوط خواهند کرد.

چارلتون فعلاً در منطقه خطر و رده بیست و دوم این لیگ ۲۴ تیمی است. رضا قوچان‌نژاد۲۰ بازی فرصت دارد تا مانع از سقوط تیمی شود که هدایتش برعهده کریس پاول بازیکن سابق تیم ملی انگلستان است.

کریم باقری در تیر ماه ١٣٧٩ به این تیم پیوست و فقط یک بار آن هم برای دقایقی کوتاه به میدان رفت. به این ترتیب، رضا قوچان‌نژاد دومین بازیکن ایرانی تاریخ باشگاه چارلتون است.

مهاجم ۲۶ ساله تیم ملی ایران اولین گل خود برای استاندارد را مقابل لوکرن زد اما گای لوزون سرمربی تیمش چندان اعتقادی به او نداشت. پای او پس از مدت‌ها نیمکت‌نشینی در استاندارد لیژ، ناگهان به گل باز شد و در دو بازی متوالی توانست سه بار تور دروازه حریفان را بلرزاند و بلافاصله هم سریال گلزنی در تیم ملی ایران را آغاز کرد؛ اما باز هم جایی در ترکیب ثابت تیمش پیدا نکرد.


۲۰۰۴- تیم ملی نوجوانان هلند
۲۰۰۵ - هیرنوین هلند: ۲ بازی
۲۰۰۵- تیم ملی جوانان هلند ۲۰۰۶- گو اهد ایگلز هلند: ۱۵ بازی ۴ گل
۲۰۰۷- تیم ملی زیر ۱۹ سال هلند
۲۰۰۹- اف ث ایمن هلند: ۱۲ بازی، یک گل
۲۰۰۹ - گو اهد ایگلز هلند: ۱۲ بازی، ۷ گل
۲۰۱۰- چامبور هلند: ۴۱ بازی، ۱۶ گل
۲۰۱۱ - سنت ترویدون بلژیک: ۳۵ بازی، ۲۲ گل
۲۰۱۳ - استاندارد لیژ بلژیک: ۱۹ بازی، ۵ گل
۲۰۱۴- چارلتون اتلتیک انگلستان، تیم ملی ایران: ۱۰ بازی، ۸ گل
کارنامه رضا قوچان‌نژاد
قوچان‌نژاد پس از مدت‌ها نیمکت نشینی و گاهی سکو نشینی، مقابل به‌ورن برای نخستین بار در ترکیب اصلی قرار گرفت. با کنترل خوب توپ، چرخش و نشانه‌گیری دقیق، اولین گل فصل خود را زد و در ادامه نیز برای خودش خلق موقعیت کرد اما هم در جریان بازی تعویض شد و هم اینکه در بازی بعدی غایب بود.

او در دو مصاحبه‌ای کوتاه با صداوسیمای ایران درباره بازی نکردنش استاندارد گفت مسائلی هست که نمی‌خواهد بازگو کند. مسائلی که هرچه بود، سرانجام به قطع همکاری او با گای لوزون سرمربی استاندارد لیژ انجامید.

کی‌روش به بازیکنانش تاکید کرده که برای بازی در جام جهانی، حتماً باید در باشگاه‌های خود به میدان بروند. رضا قوچان‌نژاد نیز که چند پیشنهاد از هلند و بلژیک و پیش از آن از تیم فورتونا دوسلدورف آلمان داشت، سرانجام به چارلتون پیوست.

مالکیت باشگاه‌های استاندارد لیژ، چارلتون، سنت ترویدون و یک باشگاه دسته دومی در اسپانیا در اختیار یک نفر است که گفته می‌شود علاقمندی خاصی به مهاجم ایرانی‌اش دارد. اگر روزی قوچان‌نژاد در تیم آلکورون اسپانیا هم توپ بزند، در هر چهار تیم آقای رولاند دوچاتله بلژیکی به میدان رفته است.

رضا قوچان‌نژاد وقتی ۲۴ ساله بود و به عنوان ماشین گلزنی زرد پوشان سنت ترویدون در این تیم قعر جدولی می‌درخشید، در حضور کارلوس کی‌روش دروازه لیرس را در لیگ بلژیک باز کرد. وضعیت این بازیکن که متولد مشهد است، در سنت ترویدون با سرمربیگری بنه مورنه بسیار مطلوب بود. کی‌روش او را در میان موج انتقادات و مخالفت مربیانی چون منصور پورحیدری، مهدی مناجاتی و پرویز مظلومی به تیم ملی دعوت کرد.

سرعت عمل و فرصت‌طلبی او همچنین هدف‌گیری‌های دقیقش هنگام نواختن ضربات آخر باعث شد تیم ملی ایران دیگر جای خالی مهاجمانی چون علی دایی را حس نکند.

او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تحت قرارداد تیم معتبر هیرنوین بوده اما طی این مدت به صورت قرضی برای باشگاه‌های مختلف بازی کرده. آوریل ۲۰۰۶ در سن ۱۹ سالگی نخستین بازی حرفه‌ای خود را برای تیم هیرنوین انجام داد و به عنوان بازیکن تعویضی به جای فرناندو درویلد به زمین آمد.

مصدومیت شدید در فصل بعد، سرعت پیشرفت این بازیکن جوان را کاست و او که در تمام رده‌های سنی پایه برای تیم ملی هلند بازی کرده بود، به تیم ملی بزرگسالان این کشور فراخوانده نشد. موضوعی که با توجه به تعدد فوق ستاره‌های هلندی، چندان هم عجیب نبود.

ایران با گل رضا قوچان‌نژاد به کره جنوبی غلبه کرد و به طور مستقیم به عنوان تیم اول گروه، راهی جام جهانی شد. او در هر شش بازی آخر تیم ملی ایران موفق شده گل بزند.
XS
SM
MD
LG