لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

قاسم رضایی نایب قهرمان کشتی فرنگی جهان شد


در روز نخست از مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان، قاسم رضایی نماینده وزن ۹۸ کیلوگرم ایران ضمن کسب سهمیه المپیک به مدال نقره دست یافت.

این مسابقات در لاس وگاس برگزار می‌شود و قاسم رضایی با شکست مقابل آرتور آلکسیانیان از ارمنستان روی سکوی دوم ایستاد.

رضایی که قهرمان المپیک لندن است، پارسال با شکست مقابل همین فرنگی‌کار به عنوان سوم رسیده بود. او یک نشان برنز هم از مسابقات جهانی ۲۰۰۷ باکو را در کارنامه دارد.

قاسم رضایی در اولین مصاف خود اسلام ماگومدف از روسیه را از پیش رو برداشت. ماگومدوف دارنده دو نشان طلای جوانان جهان و قهرمان نخستین دوره بازی‌های اروپایی است.

احد پازاج سرمربی ایران درباره این مسابقه گفت: «به خوبی ماگومدف را آنالیز کرده بودیم و رضایی با شناخت کامل مقابل حریف قدرتمند خود به روی تشک رفت و بسیار فنی کشتی گرفت.»

رضایی سپس کابررا از کوبا قهرمان پان آمریکن را مغلوب کرد. فرنگی‌کار آملی در مرحله یک‌چهارم نهایی، چنک ایلدیم از ترکیه را شکست داد و در نیمه نهایی نیز الیس گوری (بلغارستان) قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان را از پیش رو برداشت.

سعید عبدولی در ۷۵ کیلوگرم ابتدا حریف ازبکستانی را در کمتر از سه دقیقه مغلوب کرد. پاسکال آیشل از آلمان و زوراب داتوناشویلی از گرجستان نیز به نماینده ایران باختند.

او سپس مقابل مارک مادسن از دانمارک با نتیجه ۲-۲ مغلوب شد تا طلسم ناکامی فرنگی‌کاران ایرانی در برابر مادسن تداوم یابد. مربیان ایران به نحوه قضاوت داور ایتالیایی در وقت اول مسابقه اعتراض داشتند.

عبدولی در مسابقه رده‌بندی مغلوب اندی بیسک از آمریکا شد تا به مقام پنجم بسنده کند. نتیجه‌ای که باعث شد او نیز مانند قاسم رضایی موفق به کسب سهمیه المپیک شود.

مهدی زیدوند در ۶۶ کیلوگرم کشورمان مقابل ایشتوان لوای از اسلواکی شکست خورد و با همین مسابقه از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در ادامه مسابقات و سه‌شنبه شب به وقت تهران، حمید سوریان دارنده هفت نشان طلای جهان و المپیک، افشین بیابانگرد، یوسف قادریان و مهدی علیاری به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

در وزن ۵۹ کیلوگرم حمید سوریان ابتدا با ونزوئلا و سپس برنده مسابقه فنلاند و پورتوریکو روبرو می‌شود. روشن بایراموف از آذربایجان، همراه با نمایندگان کره شمالی، گرجستان، قرقیزستان، مجارستان و اوکراین در گروه سوریان هستند.

در ۷۱ کیلو افشین بیابانگرد به مصاف الکساندر ماکسیموویچ از صربستان می‌رود. در ۸۰ کیلوگرم یوسف قادریان با رقیبی از ساموآ سرشاخ خواهد شد. در فوق سنگین نیز مهدی علیاری در دور نخست با بالینت لام از مجارستان مبارزه خواهد کرد.

اسامی نفراتی که در سه وزن اول موفق به کسب مدال و سهمیه المپیک شدند، به این شرح است.

۶۶ کیلو: ۱- فرانک اشتابلر (آلمان) ۲- ریو هان سو (کره جنوبی) ۳- آرتم سورکف (روسیه) و داوور استفانک (صربستان) ۵- می‌گران آراتونیان (ارمنستان) و طارق عزیز (الجزایر)

۷۵ کیلو: ۱- رومن ولاسف (روسیه) ۲- مارک مادسن (دانمارک) ۳- آندره بیسک (آمریکا) و دژان کارتیکوف (قزاقستان) ۵- سعید عبدولی (ایران) و الوین مرسلی‌یف (آذربایجان)

۹۸ کیلو: ۱- آرتور آلکسانیان (ارمنستان) ۲- قاسم رضایی (ایران) ۳- اسلام ماگومدف (روسیه) و دیمیتری تیمچنکو (اوکراین) ۵- الیس گوری (بلغارستان) و آلین سیورارو (رومانی)

در رده‌بندی تیمی و در پایان روز نخست، روسیه با کسب ۲۶ امتیاز در جایگاه اول قرار دارد، ارمنستان با ۱۸ امتیاز دوم و ایران با ۱۵ امتیاز در جایگاه سوم ایستاده است. آلمان، کره جنوبی و دانمارک در رده‌های بعدی هستند.

XS
SM
MD
LG