لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

روندا راوزی؛ سینما، مدلینگ و قهرمانی در خشن‌ترین ورزش دنیا


روندا راوزی ستاره زن آمریکایی در ورزش هنرهای رزمی-ترکیبی، فقط ۳۴ ثانیه زمان می‌خواست تا حریف برزیلی‌اش را شکست دهد و ضمن دفاع از عنوان قهرمانی، کمربند یو.اف.سی را حفظ کند.

خانم راوزی این پیروزی را مقابل دیدگان هزاران تماشاگر برزیلی و ده‌ها میلیون‌ بیننده تلویزیونی کسب کرد. بتی کوریا قبل از مسابقه گفته بود، مادرش از او خواسته آرواره روندا راوزی را بشکند.

اما آنچه بر هیجان، حساسیت و جنجال‌های پیرامونی این مسابقه افزود، نه تهدید به شکستن فک، بلکه طعنه‌ای به خودکشی پدر روندا راوزی بود که بتی کوریا در حساب کاربری توئیترش مطرح کرد.

راوزی هم در توئیتر رسمی‌اش پاسخ داد خودکشی جوک نیست و تاکید کرد وقتی بتی را به سزای عملش برساند، پدرش نیز همراه او خواهد بود. او پس از پیروزی نیز از پدرش یاد کرد و گفت امیدوار است این آخرین بار باشد که کسی درباره مسائل خانوادگی‌اش صحبت می‌کند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد او یک ستاره از دنیای مد یا سینما باشد، اتفاقاً در هر دو شاخه نیز سوابقی دارد. اما در اصل، بلندآوازه‌ترین قهرمان زن در یکی از خشن‌ترین ورزش‌های دنیاست.

یک هفته پیشتر، عنوان ورزشکار سال آمریکا را به دست آورد و ستارگانی چون سرینا ویلیامز در تنیس، لیندسی وون از اسکی و برینا استوارت بسکتبالیست را پشت سر گذاشت. سه و نیم میلیون نفر در اینستاگرام و پنج میلیون نفر در فیسبوک، او را دنبال می‌کنند.

ورزش ام.ام.ای با سرعت سرسام آوری، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های انفرادی جهان شده است. ورزشی که قهرمانان رشته‌های بوکس، جودو، موی تای، کیک بوکسینگ و البته کشتی‌گیران را جذب می‌کند و به خاطر استقبال چشمگیر در نقاط مختلف جهان، در زمره پول‌سازترین رشته‌های ورزشی در آمده است.

راوزی در المپیک ۲۰۰۸ مدال برنز جودو را به گردن آویخت. مادرش هم نخستین زن آمریکایی است که قهرمان جودوی جهان شده. او سپس به ورزش هنرهای رزمی ترکیبی یا mix martial arts روی آورد که با عنوان مخفف MMA شناخته می‌شود.

او پس از پیوستن به ورزش جدید، اغلب رقابت‌هایش را در مدت زمانی کوتاه به پایان رساند و حالا رکورد ۱۲ پیروزی و بدون شکست را به جا گذاشته و از نمادهای اصلی UFC است که سازماندهی مهم‌ترین مسابقات این ورزش را برعهده دارد.

نکات منحصر به فرد دیگری هم درباره خانم راوزی وجود دارد. همزمانی مسابقات او با رقابت‌های مردان، باعث می‌شود مسابقات آنها تحت الشعاع حضور او قرار بگیرد.

در تمام مسابقات حرفه‌ای، هرگز رقبا نتوانسته‌اند تا پایان وقت مبارزه دوام بیاورند و همگی ناک اوت شده‌اند.

از ۱۲ رقابت حرفه‌ای روندا راوزی، فقط سه مبارزه بیشتر از یک دقیقه طول کشیده‌ است. مبارزه قبلی‌اش با کت زینگانو، از ثانیه چهاردهم فراتر نرفت.

XS
SM
MD
LG