لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر بریتانیا دیدار می‌کنند


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه دوم مهر ماه در نیویورک دیدار می‌کنند؛ این نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ است که عالی‌ترین مقام‌های اجرایی دو کشور به دیدار یکدیگر می‌روند.

قرار است در دیداری که برخی رسانه‌های بریتانیایی مانند گاردین، آن را گامی مهم در روابط دیپلماتیک تهران و لندن توصیف کرده‌اند، در مورد همکاری ایران در مبارزه با حکومت خودخوانده اسلامی گفت‌وگو شود.

یک منبع آگاه از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به روزنامه گاردین گفته است که این کشور در مورد خطرهای برنامه هسته‌ای ایران تردیدی نداشته و قصد ندارد تغییری در برخوردش با این پرونده به وجود بیاورد، اما چنانچه ایران مایل است در مبارزه با گروه حکومت اسلامی به جامعه جهانی بپیوندد، لندن با تهران همکاری خواهد کرد.

روزنامه ایندیپندنت نیز نقل قول مشابهی را منتشر کرده است.

بریتانیا از مهم‌ترین متحدان جهانی ایالات متحده، در حال حاضر در برخی عملیات در عراق، مانند عملیات هوایی شناسایی، شرکت دارد.

ایران، که خود از نیروهای دولتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد در نبرد با «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند، در اجلاس ائتلاف علیه این گروه در پاریس شرکت نداشت.

در آن زمان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، حضور ایران را به دلیل حمایت تهران از دمشق نامناسب توصیف کرده بود.

تهران نیز همکاری با ائتلاف را رد کرده بود.

اما طی روزهای گذشته خبرها و گفته‌های تازه‌ای در مورد حضور ایران در مبارزه علیه افراطیون اسلام‌گرا و نقشی که می‌تواند در این مورد بازی کند سخن به میان آمده است. وزرای خارجه ایران و آمریکا روز یک‌شنبه مستقیما در این مورد گفت‌وگو کرده‌اند.

منبع دفتر نخست‌وزیری بریتانیا که با روزنامه گاردین صحبت کرده، گفته است تهران نمی‌تواند رفتارهای جداگانه‌ای در برابر بغداد و دمشق داشته باشد و باید از حمایت از بشار اسد دست بردارد.

روز دوشنبه، نیویورک محل دیدار وزیران خارجه ایران و بریتانیا نیز بود.

محمد جواد ظریف و فیلیپ همند -به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه بریتانیا- در این دیدار به بررسی مذاکرات هسته‌ای پرداخته در مورد موضوع سفارت بریتانیا و بازگشایی آن در تهران و یا وضعیت حقوق بشر و برخوردها با شهروندانی با تابعیت دوگانه گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا اطمینان داده است که لندن مایل به حل و فصل پرونده اتمی تهران است اما ایران باید انعطاف بیشتری در این مورد نشان دهد.

منابع دولت بریتانیا که با گاردین صحبت کرده‌اند، می‌گویند دیوید کامرون در دیدار خود با حسن روحانی، قرار است این پیام را نیز به او بدهد که ایران بخت نادری برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای دارد ولی این فقط در صورتی ممکن است که تهران از خود انعطاف نشان دهد و در مورد آینده، به ویژه مسئله غنی‌سازی، واقع‌بین باشد.

رئیس‌جمهوری ایران که برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به آمریکا سفر کرده، روز دوشنبه وارد آن کشور شد.

XS
SM
MD
LG