لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

روحانی: راه آنهایی را که آماده بازگشت هستند تسهیل کنیم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، سه‌شنبه ۲۵ تیرماه در سخنانی گفت «باید کمک کنیم از مشکلات و اختلافات عبور کنیم و مشکل را افزون نکنیم؛ یعنی آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم، چون توبه برای همه است».

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی در این سخنان که در مراسمی به نام «محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت» انجام می‌شد، با اشاره به رفتار پیامبر اسلام گفته است «باید گذشت داشته باشیم و به فکر اهداف بلند آینده باشیم».

او در این سخنان به نام کسی اشاره نکرده است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه «ممکن است از همه ما خطایی سر زده باشد» گفته است «گاهی شاهدیم که وقتی فردی می‌گوید طرفدار نظام و ولایت فقیه است عده‌ای به زور می‌گویند که تو این‌طور نیستی اما چرا این کار اتفاق می‌افتد در حالی که باید زمینه را برای اتحاد و وحدت آماده کنیم».

طی هفته‌های گذشته و پس از پیروزی حسن روحانی، گروه‌ها و برخی چهره‌های سیاسی از او خواسته‌اند تا برای پایان دادن به حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و زندانیان سیاسی اقدام کند.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان سه روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران از رهبر ایران و ديگر مقام های نظام جمهوری اسلامی خواست به رئيس جمهوری منتخب کمک کنند تا «ضمن دلجويی از آسيب ديدگان حوادث سال ۱۳۸۸،‌ زمينه رفع حصر مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد فراهم شود».

سازمان عفو بین‌الملل نیز یک روز پس از آن در بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را فرصتی تازه برای حل مسئله نقض حقوق بشر در ایران دانست و از او خواست که در گام نخست برای آزادی زندانیان سیاسی، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، اقدام کند.

این خواست‌ها در حالی‌ست که حصر خانگی چهره‌های معترض به انتخابات سال ۱۳۸۸ که به اعتراضات گسترده‌ای انجامید، به گفته برخی مقام‌های بلندپایه ایرانی، به دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است. طی سال‌های گذشته بسیاری نیز در پی اعتراض‌ها بازداشت شدند.

برخی چهره‌های سیاسی نیز می‌گویند نباید از حسن روحانی انتظار داشت تا در کوتاه مدت در این مورد به موفقیتی دست یابد.

از جمله مصطفی تاجزاده عضو ارشد دو تشکل اصلاح طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین که در زندان اوین تهران به سر می‌برد، در یادداشتی در یازدهم تیرماه نوشته بود که آزادی زندانیان سیاسی در اختیار حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، نیست. او از خانواده زندانیان خواسته بود «صبر پیشه کنند».

حسن روحانی تنها نامزد انتخابات خرداد ماه بود که از پشتیبانی گروه‌های اصلاح‌طلب و نیز برخی چهره‌های معترض به دولت روبه‌رو شد. محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله این افراد بودند. روحانی پس از پیروزی در پیامی تلویزیونی از این هر دو سپاسگذاری کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در روز سه‌شنبه گفته است پیام انتخابات ریاست جمهوری در ایران «سیاست خارجی پویا و فعال با جهان بود که البته همراه با احترام، منافع و حفظ حقوق متقابل است که در آن جای تردید نیست».

او در عین حال گفته است «می‌توانیم با دنیا تعامل منطقی داشته باشیم و قدم به قدم جلو برویم و توقعات جامعه حتما باید منطبق با امکانات، توان و ظرفیت ملی باشد و مردم ما این توجه را دارند چون دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق شود».

تعامل با جهان از جمله شعارهای حسن روحانی بود که پس از هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شده بود. این شعارها پس از پیروزی او، واکنش خوشبینانه بسیاری از کشورها را همراه آورد.

در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران به دلیل برنامه اتمیش با تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شد و روابط سیاسی تهران و برخی کشورها نیز به پایین‌تر حد خود تنزل پیدا کرد.
XS
SM
MD
LG