لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

روحانی: مردم در انتخابات نشان دادند کدام سلیقه به آنها نزدیک‌تر است


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه نشان دادند کدام سلیقه را به خود نزدیک‌تر می‌بینند. به گفته آقای روحانی شهروندان ایرانی خواستار تعامل با جهان هستند.

به گزارش ایرنا حسن روحانی، ۱۱ اسفند ماه در همایشی مربوط به صنعت خودروسازی، گفته است «مردم ما در سال ۹۲ با صدای رسا به دنیا گفتند ما اعتدال را می‌خواهیم و نه افراط را، و با صدای بلند گفتند ما تعامل با جهان را می خواهیم نه تقابل را، و با صدای بلند گفتند می‌خواهیم مشکلاتمان را با دنیا با منطق و استدلال و پشت میز مذاکره حل‌و‌فصل کنیم.»

این نخستین اظهار نظر همگانی رئیس‌جمهوری ایران در پی انتخابات جمعه‌ی گذشته‌ است.

پیش از این یادداشتی از آقای روحانی، در توئیتر منسوب به او خطاب به ایرانیان منتشر شده بود که «هنرمندانه با رأی خود فضای جدیدی خلق کردید. در برابر شما ملت بزرگ که افتخار تاریخ ایران زمین هستید، به احترام می‌ایستم».

او در سخنرانی روز سه‌شنبه خود می‌گوید «اگر کسانی فکر می کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد» با وجود دو سال از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲، هنوز «پیام را دریافت نکرده‌اند».

روحانی تاکید کرده است که شهروندان ایرانی خواستار تعامل با ملت‌های جهان هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید «نتیجه انتخابات هر چه باشد و ترکیب مجلس به هر شکل باشد، دولت خود را موظف به احترام به آراء مردم می‌داند و خود را متعهد به همکاری با مجلس آینده خواهد دانست.»

برآوردها از آخرین نتایج انتخابات مجلس شورا و خبرگان در ایران نشان می‌دهد که ۸۳ اصلاح‌طلب، ۷۸ اصولگرا، ۶۰ نماینده مستقل، و پنج منتخب نیز از اقلیت‌ها به مجلس دهم راه یافته‌اند. ۶۳ کرسی دیگر نیز در دور دوم انتخابات در بهار پیش رو به رای گذاشته خواهد شد. در تهران همه کرسی‌ها به اصلاح‌طلبان رسیده است. در عین حال در پایتخت اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نیز در جایگاه اول و سوم، از فهرست «خبرگان مردم» به مجلس خبرگان رفته‌اند.

خبرگزاری ایسنا می‌گوید در مجموع وضعیت ۷۰ درصد کرسی‌های مجلس در مقایسه با مجلس نهم، تغییر کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG