لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

دولت برزیل به خواست معترضان، تن به اصلاحات می‌دهد


دیلما روسف می‌گوید تغییرات به زمان نیاز دارد
دیلما روسف می‌گوید تغییرات به زمان نیاز دارد
دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل پس از تشکیل یک جلسه فوری با اعضای هیئت دولت خود در روز ۳۱ خرداد، در یک پیام تلویزیونی گفت وظیفه دارد به خواست مردمی که در خیابان‌اند گوش و با آنها تعامل کند.

خانم روسف گفت دولت او از تغییرات اجتماعی حمایت می‌کند، در ساز و کار آموزش و پرورش برزیل سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کند و خدمات تن‌درستی همگانی را گسترش می‌دهد.

جلسه فوری هیئت دولت و نیز پیام تلویزیونی رئیس‌جمهوری آن کشور که به بخشی از خواست‌های معترضان اشاره دارد، پس از آن است که برزیل به شکلی بی‌سابقه طی دو دهه اخیر صحنه راه‌پیمایی میلیونی معترضان بود. اعتراضاتی که طی دو تا سه هفته گذشته بر شدت و گستردگی آنها در سراسر کشور افزوده شده است.

به گزارش خبرگزای آسوشیتدپرس، دیلما روسف در پیام تلویزیونی خود بر حق معترضان به راه‌پیمایی و اعتراض مسالمت‌آمیز تاکید کرده، اما گفته است «نمی‌توان با خشونت‌ها در جریان اعتراضات، مدارا کرد».

خانم روسف در عین حال گفته است که بهبود سازوکارهای همگانی -آنچه بخشی از خواست معترضان است- یک‌شبه انجام شدنی نیست.

او می‌گوید با سران اعتراض‌ها دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد: «این شهروندان‌اند که باید در درجه نخست شنیده شوند و نه قدرت‌های اقتصادی».

سیم خرداد ماه، حضور پرشمار معترضان برزیلی در خیابان‌های شهرهای بزرگ باعث شد تا دیلما روسف، رئیس‌جمهوری، سفر کاری خارجی خود را به ژاپن لغو کند.

آنچه طی روزهای نخستین مردم را به خیابان‌ها آورد، افزایش بهای بلیت حمل‌ونقل همگانی بود، که دولت برزیل می‌گوید رقم افزوده شده کم‌تر از نرخ تورم آن کشور است.

در نهایت هم مقام‌های برزیلی اعلام کردند که بهای بلیت افزایش پیدا نخواهد کرد. اما زمانی که آنها این خواست نخستین معترضان را برآورده کردند، اعتراضات شکل گسترده‌ای گرفته بود و راه‌پیمایان هم دیگر تنها به افزایش بهای بلیت معترض نبودند. همینک اعتراضات «فساد اداری» و مسائلی مانند «کمبود خدمات همگانی» برای شهروندان طبقات متوسط و آسیب‌پذیر اقتصادی را در بر گرفته است.

اعتراضات در برزیل کم و بیش همزمان است با اعتراضات گسترده در ترکیه؛ هر دو کشور از جمله پدیده‌های پرشتاب اقتصادی دهه‌های اخیر در رشد و توسعه به شمار می‌روند.

خبرگزاری رویتز در مقاله‌ای تحلیلی به نارضایتی‌ها در برزیل اشاره کرده اس؛ مسائلی مانند رشد بدبینی در میان مردم در مود شرایط اقتصادی و سیاسی، ناتوانی دولت به رسیدگی به نیازهای اولیه، کیفیت زندگی و خواست‌های جدید شهروندان برزیلی در پی رشد اقتصادی آن کشور. تحلیلگران رویترز در نهایت می‌گویند به اینها نمی‌توان در مدت کوتاهی رسیدگی کرد.

این را در سخنان شب گذشته رئیس‌جمهوری برزیل نیز می‌توان شنید که تاکید کرده بود تغییرات کار یک شب نیست.

دیلما روسف می‌گوید نسل او مبارزه زیادی کرده است تا «صدای خیابان همینک شنیده شود».

او در عین حال گفته است از مهمانان جام جهانی فوتبال در سال آینده با احترام پذیرایی و جامی بی‌نظیر برپا خواهد شد.

این سخنان نیز ظاهرا اشاره‌ای به برخی از اعترضات شهروندان برزیلی به این موضوع بود، که چرا در شرایط کنونی اقتصادی دولت هزینه زیادی را صرف برگزاری جام جهانی می‌کند. این اعتراض‌ها برخی نگرانی‌ها را به دنبال داشت که ممکن است برگزاری جام جهانی سال آینده با مشکلاتی روبه‌رو شود.

هنوز مشخص نیست گفته‌های تازه رئیس‌جمهوری برزیل چه تاثیری بر روند اعتراض‌ها بگذارد.

اعتراضات روزها و هفته‌های گذشته با درگیری‌های میان نیروهای پلیس و معترضان همراه بود. دو روز پیش یک شهروند نیز در میدان اعتراضات به دلیل آنچه «تصادف با یک خودرو» عنوان شده جان خود را از دست داد.

جمهوری فدرال برزیل بزرگ‌ترین کشور لاتین و آمریکای جنوبی‌ست‪.‬ همینک پس از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و فرانسه، ششمین اقتصاد گسترده جهان به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که تا سه سال آینده این جایگاه یک پله بالاتر رود.
XS
SM
MD
LG