لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

دست‌کم ۳۰ کشته در «حملات هوایی روسیه» در شمال غرب سوریه


در تصویر یک سوخو ۲۵ روسیه دیده می‌شود
در تصویر یک سوخو ۲۵ روسیه دیده می‌شود

خبرگزاری رویترز می‌گوید دست‌کم ۳۰ نفر در پی حملاتی در شهر اریحا در استان ادلب در شمال غربی سوریه کشته شدند؛ حملاتی که شواهد حاکی‌ست جنگنده‌های روسی آن را انجام داده‌اند.

گروهی از امدادگرانی در این منطقه نزدیک ترکیه، که تحت کنترل بخشی از شورشیان سوری‌ست گفته‌اند این حملات در یک‌شنبه هشتم آذر ماه انجام شده است.

باز هم نزدیک‌تر از اریحا به مرز ترکیه، جنگنده‌هایی که شواهد حاکی‌ست متعلق به ارتش روسیه هستند، انبار کامیونی را هدف قرار داده‌اند. یکی از شورشیان به خبرگزاری رویترز گفته است پنج نفر در پی بمباران انبار کشته شده‌اند.

مقام‌های روسی هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

شورشیان مناطق نزدیک مرز ترکیه گفته‌اند از زمانی‌که ترکیه یک جنگنده روسی را سرنگون کرده، بر شدت و شمار حملات ارتش روسیه نیز افزوده شده است.

امداگران در استان ادلب گفته‌اند بمباران اریحا عمدتا یک بازار را هدف قرار داده و ده‌ها زخمی نیز برجای گذاشته است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید دست‌کم ۱۸ نفر در حملات اریحا کشته شده‌اند. در میان کشته‌شدگان «دست‌کم چهار کودک و یک چهره سرشناس شورشی» نیز حضور دارند.

اریحا در ماه مه به کنترل گروهی از شورشیان و مخالفان بشار اسد درآمد.

این منطقه از مراکز اصلی حضور گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به شمار نمی‌رود. هر چند گروه «جبهه‌النصره» که شاخه‌ای از القاعده در سوریه است، در آن حضور دارد.

مسکو می‌گوید هدف از حملاتش در سوریه «حکومت اسلامی» و «گروه‌های تروریستی» است.

کشورهای غربی در آغاز حملات، گفته بودند عمده این حملات به گروه‌های غیرافراطی که از متحدان غرب به شمار می‌روند انجام شده است.

در پی حملات مرگبار پاریس، فرانسوا اولاند و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری فرانسه و روسیه با یکدیگر دیدار کردند. هر دو کشور طی روزهای گذشته بر شدت حملات هوایی خود در سوریه افزوده‌اند.

اولاند در تلاش برای ایجاد ائتلافی بزرگ‌تر علیه افراطیون سوری‌ست. با این همه اندکی پیش از سفر او به مسکو، سرنگونی جنگنده روسی به دست ترکیه و رخدادهای پس از آن ایجاد چنین ائتلاف احتمالی را بار دیگر پیچیده کرده است.

XS
SM
MD
LG