لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

اولین حمله روسیه در سوریه «از طریق زیردریایی»


زیردریایی روستوف-اون-دون
زیردریایی روستوف-اون-دون

با نزدیک شدن به زمان گردهمایی مخالفان بشار اسد در عربستان سعودی، روسیه می‌گوید برای نخستین بار با استفاده از زیردریایی در دریای مدیترانه حملاتی را در سوریه انجام داده است.

سرگئی شیگو، وزیر دفاع روسیه، ۱۷ آذر ماه گفته است حملات اخیر کشورش طی سه روز گذشته «۳۰۰ موضع مختلف» را هدف قرار داده و به نیروهای ویژه سوری کمک کرده است تا جعبه سیاه جنگنده سرنگون‌شده را پیدا کنند.

ارتش ترکیه دو هفته پیش یک جنگنده روسیه را سرنگون کرد. ترکیه می‌گوید هدف قرار گرفتن این جنگنده به دلیل نقض حریم هوایی و پس از هشدارهای مکرر انجام شده است. روسیه این گفته‌ها را رد کرده و ترکیه را متهم به محافظت از تجارت نفت با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کرده است. آنچه آنکارا شدیدا تکذیب کرده است. روابط دو کشور در حال حاضر به طور کم‌سابقه‌ای با تنش همراه است.

وزیر دفاع روسیه افزوده است که زیردریایی روستوف-اون-دون در دریای مدیترانه چند موشک کروز به اهدافی پرتاب کرده است.

به گفته شیگو حملات هوایی و موشک‌های پرتاب‌شده از طریق زیردریایی «موفق بوده و تمام اهداف نابود شده‌اند».

روسیه از پایان ماه میلادی سپتامبر حملات خود در سوریه را آغاز کرده است. مسکو می‌گوید این حملات علیه «حکومت اسلامی» و «دیگر گروه‌های تروریستی» است. آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی در آغاز کارزار هوایی روسیه، گفتند عمده حملات به گروه‌های میانه‌روی مخالف اسد انجام شده است و نه گروه‌های افراطی.

با این همه گزارش‌ها حاکی‌ست پس از آنکه «حکومت اسلامی» مسئولیت بمب‌گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه را بر فراز مصر بر عهده گرفت، حملات ارتش آن کشور علیه این گروه نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه گفته است موشک‌های پرتاب‌شده از زیردریایی، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، ولی امیدوار است که «هرگز نیازی به استفاده از آنها در جنگ با تروریسم نباشد».

حملات تازه روسیه در سوریه در حالی صورت گرفته که گروهی از مخالفان بشار اسد در ریاض گرد هم می‌آیند تا در مورد تشکیل یک جبهه متحد برای گفت‌وگوهای احتمالی با دولت مرکزی سوریه، مذاکره کنند.

انتظار می‌رود دور تازه‌ای از مذاکرات بین‌المللی در مورد بحران سوریه در آغاز سال میلادی ۲۰۱۶ انجام شود.

واشینگتن ابراز امیدواری کرده است که نشست مخالفان اسد در ریاض، «گامی مهم برای ایجاد فرصت مذاکره، زیر نظر سازمان ملل، و برای یک گذار سیاسی باشد».

تلاش‌های پیشین برای ایجاد جبهه‌ای متحد از گروهی از مخالفان اسد که در رده گروه‌هایی نظیر داعش یا جبهه‌النصره قرار نمی‌گیرند، فرجامی نداشته است.

XS
SM
MD
LG