لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

کنفرانس صلح سوریه مقام‌های روسیه و آمریکا را به لاهه می‌برد


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، زمان دقیق این دیدار را اعلام نکرده است
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، زمان دقیق این دیدار را اعلام نکرده است
دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایالات متحده آمریکا «هفته آینده» در لاهه، هلند، دیدار و «در مورد مذاکرات بین‌المللی صلح برای سوریه» گفت‌وگو می‌کنند.

مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه که به «ژنو ۲» موسوم است، چند ماهی‌ست که بناست برپا شود، اما اختلافات موجود زمان آن را به عقب انداخته است؛ برگزاری این مذاکرات، ایده‌ای بود که پس از دیدار ماه میلادی مه بین مقام‌های آمریکا و روسیه شکل گرفت.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه ۲۸ مرداد، اعلام کرد که «روسیه و آمریکا مدت‌هاست بر این عقیده‌اند که کنفرانس ژنو بهترین وسیله برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی در سوریه است».

خانم ساکی که در میان خبرنگاران از تازه‌ترین تحولات در مورد این کنفرانس بین‌المللی می‌گفت، اشاره‌ای به زمان دقیق دیدار مقام‌های دو کشور در هفته آینده نکرده است.

بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از آن کشور رابرت فورد، سفیر آن کشور در سوریه، و وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه، شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز از شرکت میخائیل بوگدانف و گنادی گاتیلوف، معاونان وزارت خارجه آن کشور، در دیدار لاهه خبر داده است.

اینترفاکس از قول گنادی گاتیلوف نوشته است که در این دیدار امید می‌رود، دو طرف بر سر آنکه چه کسانی باید در این کنفرانس شرکت کند به توافق برسند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید شرکت ایران در «ژنو ۲» موضوعی‌ست که ایالات متحده با حساسیت به آن می‌نگرد؛ چراکه از نقش تهران در بحران سوریه و در حمایت از حکومت بشار اسد ناراضی‌ست.

طی ماه‌های گذشته، از زمانی‌که قرار است «ژنو ۲» برگزار شود، مقام‌های دو کشور آمریکا و سوریه چندین بار دیدار کرده‌اند و معمولا اعلام کرده‌اند «با وجود اختلاف نطرها» اما «برای برگزاری مذاکرات بین‌المللی هم‌رای‌اند».

در تازه‌ترین مورد سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز جمعه نهم اوت، گفت آمريکا و روسيه بر سر برگزاری کنفرانس صلح سوريه در ژنو در اسرع وقت موافقت کرده‌اند و تا پايان ماه جاری ميلادی برای فراهم کردن مقدمات اين کنفرانس با جان کری، همتای آمريکايی خود ديداری دوباره خواهد کرد.

این گفته‌ها پس از نشست «۲+ ۲» (وزيران خارجه و دفاع آمريکا و روسيه) در واشينگتن اعلام شد و در آن آقای لاوروف مذاکرات خود را با وزیر خارجه آمریکا «مثبت» ارزيابی کرد.

روسیه از حامیان دولت سوریه و آمریکا از حامیان گروهی از مخالفان بشار اسد به شمار می‌روند.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۱۰۰ هزار کشته و چهار میلیون آواره و پناهجو بر جای گذاشته است.

تازه‌ترین گروه پناهجویان سوری، طی روزهای گذشته در دسته‌های بزرگ خود را به اقلیم کردستان عراق رساندند.
XS
SM
MD
LG