لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

سناتورهای آمریکایی از اوباما خواستند بر تحریم‌های ایران بیافزاید


با آغاز هفتمین دوره ریاست جمهوری در ایران، ۷۶ سناتور آمریکایی از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، خواستند تا زمانی‌که تهران از فعالیت‌های اتمی خود نکاسته، بر شدت تحریم‌های ایران بیافزاید.

این درخواست‌نامه که امضای اکثر نمایندگان سنای ۱۰۰ نفره آن کشور را پای خود دارد، در عین حال از رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌خواهد در حالی‌که در گفت‌وگو را باز می‌گذارد، گزینه نظامی را نیز مد نظر قرار دهد.

این نامه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتد پرس افتاده در روز شنبه، ۱۲ مرداد، همزمان با تنفیذ حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران به باراک اوباما ارسال شده است.

سناتورها می‌گویند «ایران، امروز به طور گسترده‌ای سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برپا می‌کند». آنچه به گفته این گروه از نمایندگان آمریکا، به تهران اجازه می‌دهد تا به سرعت اورانیوم غنی‌شده لازم برای تولید «جنگ‌افزار اتمی» را به دست آورد.

ایران همواره تاکید کرده است که برنامه‌های اتمی این کشور تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. آنچه تا کنون با تردید کشورهای غربی روبه‌رو بوده است. آنها از تهران خواسته‌اند تا دست از آن بخش از برنامه‌های اتمیش که ظن نظامی بودن آنها می‌رود، بردارد. ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، بر شدت برنامه‌های اتمی خود افزود؛ این موضوع طی هشت سال گذشته تحریم‌های گسترده بین‌المللی و یک‌طرفه برخی کشورها را همراه داشته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در زمان کارزار انتخاباتی خود وعده داد که با دنیای خارج راه تعامل را در پیش گیرد و از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.

این موضوع با واکنش‌های خوشبینانه‌ای در میان دولت‌های کشورهای دیگر از جمله در آمریکا روبه‌رو شد.

پیش از تازه‌ترین درخواست سناتورهای آمریکایی از اوباما، مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرحی را تصویب کردند که تحریم‌ها علیه ایران را شدت می‌بخشد؛ این طرح برای اجرایی شدن نیازمند امضای رئیس‌جمهوری آمریکاست.

خبرگزاری رویترز، زمانی‌که طرح تشدید تحریم‌ها تصویب شد، آن را نشان تفاوت نظر میان نمایندگان و دولت آمریکا در مورد رویکرد در مقابل ایران، دانست.

البته در میان خود نمایندگان مجلس آمریکا نیز درخواست‌هایی برای گفت‌وگوی مستقیم میان کاخ سفید و تهران مطرح شده است. از جمله ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، خواستند با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران، برای حل اختلافات موجود بین دو کشور با او به گفت‌وگو بنشیند.
XS
SM
MD
LG