لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

بازی با عراق، طلسم ۱۱ ساله صعود به نیمه نهایی


تماشاچیان هوادار ایران در استرالیا
تماشاچیان هوادار ایران در استرالیا

در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه در کانبرا مقابل عراق قرار می‌گیرد. قضاوت این بازی به عهده بنجامین ویلیامز از استرالیاست.

ایران در دو دوره قبلی با امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی نیز تا این مرحله بالا آمد اما از راهیابی به نیمه نهایی بازماند. تیم ملی ایران در شانزدهمین دوره جام ملت‌ها، طلسم ۳۹ ساله قهرمانی را پیش رو دارد اما قبل از آن باید طلسم ۱۱ ساله صعود به نیمه نهایی را بشکند.

آخرین بار در سال ۲۰۰۴ تیمی که به نسل طلایی پس از انقلاب در فوتبال ایران شهره است، موفق شد به نیمه نهایی برسد اما‌‌ همان تیم نیز با قبول شکست در برابر چین، از راهیابی به فینال بازماند.

حالا ایران سه پیروزی متوالی کسب کرده و بدون گل خورده پا به مرحله یک چهارم نهایی گذاشته است. غیر از ایران، فقط کره جنوبی و ژاپن موفق شده‌اند دروازه‌شان را بسته نگه‌ دارند.

به رغم انتقادات گسترده‌ای که پیش از جام ملت‌ها به عملکرد کارلوس کی‌روش وجود داشت، این بار منتقدان همیشگی او تغییر رویه داده و تفکرات سرمربی تیم ملی را تایید می‌کنند. گرچه با شکست احتمالی مقابل عراق، باز هم انتقادات را از سر خواهند گرفت اما روند بازی‌های تیم ملی، بحث تازه‌ای را در فوتبال ایران پدید آورده است:

مالکیت بازی به جای مالکیت توپ، کسب نتیجه به جای کسب آمار بهتر در کنترل بازی، پاس کم و مناسب به جای پاس‌های پرتعداد و بی‌هدف، تاکتیک‌های متنوع در رسیدن به دروازه حریف به جای روش سنتی ارسال از جناحین. در اختیار تیم بودن تمام بازیکنان، به جای اینکه تیم در اختیار یکی از بازیکنان باشد.

این‌ها بخشی از نکاتی است که در روزهای اخیر، رسانه‌های ورزشی را درگیر خود کرده است. در رادیو و تلویزیون دولتی ایران نیز برنامه ویژه‌ای برای جام ملت‌های آسیا پخش می‌شود، عادل فردوسی‌پور، افشین پیروانی و فرشاد پیوس در شب‌های متوالی، عملکرد تیم ملی را در قیاس با موجودیت فوتبال ایران ستوده‌اند.

دیدگاه تعدادی از کار‌شناسان فوتبال در مصاحبه با خبرگزاری‌های مختلف:

  • اصغر حاجیلو

هیچکس به بازی خوب نمره نمی‌دهد. مردم با تمام عشقشان پای تلویزیون می‌نشینند و از بازی خوب لذت می‌برند اما وقتی در پایان مسابقه آجیلشان تمام می‌شود و تیم هم باخته، انتقاد می‌کنند.

مطمئنم به فینال می‌رسیم. باید دید منتقدان کی‌روش چه دستاوردی داشتند. دوستانی که استاد شده‌ و کلی مرید پیدا کرده‌اند. برخی از این افراد می‌خواهند در انتخاب مربی نظر بدهند که این تفاوتی با دلالی ندارد. کی‌روش فردی استثنایی است که کاملاً نسبت به ما شناخت پیدا کرده. او به خوبی می‌داند کجا از بازیکن ضربه می‌خورد و کجا باید مقابل او بایستد.

  • خداداد عزیزی

به قول آن‌ها که کتابی صحبت می‌کنند به صخره سختی خورده‌ایم. به خاطر شکل فوتبال عراق، اگر با ژاپن بازی می‌کردیم کارمان راحت‌تر بود چون بازیکنان انگیزه بیشتری داشتند. کار مشکلی داریم و امکان اوت شدن هم هست.

سال‌هاست که در فوتبال خورده‌ایم و خوابیده‌ایم. برخی کنگر خورده‌اند و لنگر انداخته‌اند. باید در فوتبال کار کنید و زحمت بکشید. از فوتبال امارات لذت بردم، شماره ۱۰ امارات چقدر زیبا بازی می‌کرد. در حالی که در گذشته ما علی کریمی‌ داشتیم که یک استادیوم را دریبل می‌زد.

  • ابراهیم قاسم‌پور

کی‌روش حرفه‌ای است و به نتیجه فکر می‌کند. اکنون همه نتیجه‌گرا شده‌اند. ما مقابل آرژانتین و نیجریه دفاعی بازی می‌کنیم و برابر قطر، بحرین و امارات هم دفاعی هستیم. در حال حاضر کی‌روش با این سیستم نتیجه گرفته اما تا چه زمانی این سیستم نتیجه بدهد نمی‌دانم. اگر کسی را وارد فوتبالمان می‌کنیم باید تحول و پیشرفتی به وجود آید که من این تحول را ندیدم.

  • جلال طالبی

کسب ۹ امتیاز در گروه کار بزرگی بود که رخ داد اما بهتر بود نحوه بازی ما هم کمی مقتدرانه و دلچسب‌تر باشد. اینکه توپ را به حریف می‌دهیم و در مقابل فضا را می‌بندیم، در برابر قطر و امارات جالب نیست. این استراتژی را نمی‌پسندم. اگر می‌خواهیم فوتبالمان به جایی برسد باید به سمت مالکیت توپ برویم.

فکر نمی‌کنم عراق برای ما مشکل‌ساز شود. نقطه قوت عراق خط میانی است. نقطه ضعف عراق هم فاصله میان هافبک‌ها و مدافعانش است که تصور می‌کنم از این فضا خیلی راحت استفاده کنیم و بدون مشکل خاصی عراق را ببریم.

  • علیرضا مرزبان

اینکه در سه دیدار اخیر خود گلی دریافت نکردیم نکته حائز اهمیتی است و نشان از توان بالای خط دفاعی ایران دارد. بازیکنان ما باید با غرور و تمام توان به مصاف حریفان بروند و به هیچ عنوان درگیر مسائل حاشیه‌ای نشوند. خوشبختانه کی‌روش با اعتماد به جوانان کار بزرگی انجام داد. باید همه مردم با انسجام بالا به حمایت از ملی‌پوشان بپردازند. چه اشکالی دارد غرور ملی در قالب حمایت از تیم ملی نمایان شود؟

  • منصور پورحیدری

عراقی‌ها را قبل از جام ملت‌ها شکست دادیم. در آن دیدار بازیکنان جوانمان به میدان رفتند و البته نمی‌توان آن بازی را ملاک قرار داد. از سویی دیگر، مرحله حذفی غیر قابل پیش‌بینی و بسیار دشوار است. فکر نمی‌کنم عراقی‌ها بتوانند به راحتی به دروازه ما نزدیک شوند و به همین دلیل تصورم این است که آن‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

  • علی پروین

کی روش خوب کار می‌کند و از لحاظ فنی ایرادی ندارد و من نسبت به او انتقاد فنی ندارم. عراق همواره پرقدرت بازی می‌کند. بازی سختی خواهیم داشت. آن‌ها از لحاظ فیزیکی بسیار قوی بازی می‌کنند. امیدوارم با ارائه یک بازی حساب شده و زیبا بتوانیم عراق را شکست دهیم.

  • اصغر شرفی

مطمئن باشید سرمربی ما عراق را دست کم نخواهد گرفت. در اینجا دوست ندارم جواب فرد خاصی را بدهم ولی از مجتبی جباری که از کی‌روش انتقاد کرده، می‌پرسم آیا خودش در این نابسامانی‌های فوتبال نقش ندارد؟ بهتر است کی‌روش و جباری به بیرون از ایران بروند تا ببینید چند نفر جباری را می‌شناسند و چند نفر کی‌روش را.

چه کسی جرات داشت رحمتی و چند نفر دیگر را از تیم ملی کنار بگذارد؟ شما ببینید آندرانیک چطور دوندگی دارد ولی در استقلال اینطور نیست. این مسائل نمی‌تواند تصادفی باشد. خوشحالم که جو شادی در جامعه راه افتاده و مردم دوباره به خاطر فوتبال سر شوق آمده‌اند.

  • بهزاد غلامپور

سال‌های بعد از جنگ، دیدارهای ما مقابل عراق خیلی سخت بود. زیرا نمی‌خواستیم به هیچ صورتی نتیجه را واگذار کنیم. الان هم ایران باید همین‌طور فکر کند. سال ۱۹۹۴ به عراق باختیم که من دروازه‌بان بودم. شرایط آن دوران خیلی سخت بود. بعد از جنگ هنوز جوی حاکم بود که نمی‌بایست به عراق ببازیم. الان هم چیزی تغییر نکرده و ایران نباید به عراق ببازد. کسی به بازی خوب امتیاز نمی‌دهد. در جام جهانی، برزیل آمد فوتبال بازی کند که ۷ گل از آلمان خورد.

  • پیروز قربانی

کسانی از تیم ‌ملی انتقاد می‌‌کنند که ۱۵ سال است تیم ندارند. در فوتبال سبک‌های مختلفی برای رسیدن به پیروزی وجود دارد و سبکی که کی‌روش اجرا می‌کند هم سبک شناخته شده‌ای است. وقتی او را آوردیم باید به سبکش هم احترام بگذاریم. تیم‌ ملی در نتیجه‌گیری موفق بوده و این بهترین جواب به منتقدان است.

  • حسین ماهینی

فرقی نمی‌کند دقیقه یک گل بزنیم یا دقیقه ۹۰، مهم بردن است. در حال حاضر جو خوبی بین مردم راه افتاده و همه پشت تیم ملی هستند، از موفقیت تیم خوشحال می‌شوند و جشن می‌گیرند. وریا غفوری در سمت راست خوب کار کرده و با دژاگه خیلی هماهنگ شده است. خسرو حیدری هم خوب بازی کرده. جناح راست، نقطه قوت تیم ملی است.

XS
SM
MD
LG