لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

بیش از ۱۴۰ نفر در انفجارهای سوریه کشته شدند


زینبیه در جنوب دمشق
زینبیه در جنوب دمشق

بیش از ۱۴۰ نفر در رشته انفجارهایی در مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه جان خود را از دست داده‌اند. گروه حکومت اسلامی در بیانیه‌ای در فضای مجازی، مسئولیت حملات را بر عهده گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دست‌کم ۸۳ نفر در حملات منطقه عمدتا شیعه‌نشین زینبیه در جنوب دمشق کشته شدند. بیش از ۱۸۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شماری از قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

این دومین بار است که طی چند هفته گذشته حملاتی از این دست در منطقه زینبیه رخ می‌دهد. تنها چند هفته پیش از این ۷۱ نفر در حملاتی که گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت آن‌ها نیز را بر عهده گرفته، کشته شدند.

از سوی دیگر سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید در دو انفجار همزمان خودروهای بمب‌گذاری‌شده در شهر حمص دست‌کم ۵۹ نفر کشته شده‌اند.

حملات حمص در منطقه الزهرا انجام شده است که عمده ساکنان آن علوی هستند. به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اکثر کشته‌شدگان، دست‌کم ۳۹ نفر از آنها، غیرنظامی هستند. در عین حال هویت گروهی از قربانیان هنوز مشخص نشده است.

الزهرا در حمص
الزهرا در حمص

در ویدئویی که خبرگزاری «سانا» منتشر کرده خودروهای سوخته و ساختمان‌های آسیب‌دیده در اطراف محل انفجار دیده می‌شوند.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها گروه داعش مسئولیت رشته حملات روز یکشنبه، هم در حمص و هم در منطقه زینبیه دمشق را بر عهده گرفته است.

انفجارهای سوریه در زمانی صورت گرفته است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در همان روز یک‌شنبه اعلام کرد «توافق مقدماتی» برای ایجاد آتش‌بس در سوریه انجام شده‌است. وزارت خارجه روسیه گفته است که این توافق شامل گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را «تروریست» اعلام کرده، نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG