لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

«آمریکا از حمله هوایی کشورهای عربی به اسلام‌گرایان در لیبی بی‌خبر بود»


درگیری‌ها میان گروه‌های شبه‌نظامی برای کنترل فرودگاه طرابلس ادامه داشته و در نهایت اسلام‌گرایان توانستند کنترل آن را درست گیرند
درگیری‌ها میان گروه‌های شبه‌نظامی برای کنترل فرودگاه طرابلس ادامه داشته و در نهایت اسلام‌گرایان توانستند کنترل آن را درست گیرند

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند مصر و امارات متحده عربی در دو حمله هوایی علیه گروه‌های اسلام‌گرا در طرابلس، پایتخت لیبی، دست داشته‌اند و واشینگتن از این موضوع بی‌خبر بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه سوم شهریور، در گزارشی به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمریکا، می‌نویسد این کشورهای عربی طی هفت روز گذشته دو حمله هوایی علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در پایتخت لیبی انجام داده‌اند.

به گفته این مقام‌ها، آمریکا از این موضوع شگفت‌زده شده است؛ امارات و مصر، هر دو از هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات متحده، بدون آنکه واشینگتن را از این موضوع با خبر سازند، دست به چنین اقدامی زده‌اند.

مقام‌های مصری این موضوع را رد کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید طی روزهای آخر هفته، ساکنان طرابلس از حملات هواپیماهایی ناشناس به اهدافی در پایتخت لیبی خبر داده‌اند؛ این حملات در حالی انجام شده که -به گفته رویترز- آن کشور درگیر بدترین رویارویی داخلی از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین است.

حملاتی دیگر نیز در دوشنبه گذشته انجام شده است.

به گزارش رویترز، نماینده لیبی در سازمان ملل می‌‌گوید «باور ندارد» که مصر و امارات متحده عربی دست به چنین حملاتی زده باشند؛ «آنها از نظر فنی چنین امکانی ندارند، و در عین حال این موضوع می‌تواند از نظر سیاسی برای آنها حساس باشد».

نشریه «تایم» از قول مقام‌های رسمی آمریکا گفته است در این «حملات» مصر پایگاه خود را در اختیار هواپیماهایی قرار داده که خود و خلبانان آن از امارات متحده عربی می‌آمدند.

رویترز از قول جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، می‌گوید در موقعیتی نیست که در این مورد اطلاعاتی اضافه کند.

به گفته خانم ساکی آمریکا معتقد است چالش لیبی، مسئله‌ای سیاسی است و خشونت آن را حل نمی‌کند؛ «معتقدیم دخالت خارجی اختلافات فعلی را تشدید کرده، فرایند حرکت به سوی دمکراسی را در لیبی مختل می‌کند».

در هفته‌های گذشته درگیری میان شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و شبه‌نظامیان ملی‌گرای لیبی ادامه داشته و اسلام‌گرایان به تازگی توانستند فرودگاه طرابلس را به کنترل خود درآورند.

کشورهای منطقه اخیرا بر سر حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا -مانند اخوان‌المسلمین- و مخالفان آنها دچار اختلافاتی با یکدیگر شده‌اند. این اختلافات برای نمونه پیشتر میان کشورهایی مانند قطر -از حامیان اخوان‌المسلمین- و عربستان سعودی -از مخالفان آن- در مصر نیز بروز پیدا کرده بود.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی ضعیف لیبی کنترل چندانی بر درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان با یکدیگر ندارد.

XS
SM
MD
LG