لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

بحران اوکراین؛ اتحادیه اروپا تحریم‌های روسیه را تمدید کرد


خشونت‌های اوکراین طی روزهای گذشته شدت بیشتری به خود گرفته و ده‌ها کشته برجای گذاشته است
خشونت‌های اوکراین طی روزهای گذشته شدت بیشتری به خود گرفته و ده‌ها کشته برجای گذاشته است

اعضای اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه نهم بهمن‌ماه، بر سر تمدید تحریم‌ها علیه روسیه، به خاطر آنچه غرب دخالت مسکو در بحران شرق اوکراین می‌داند، به توافق رسیدند. در عین حال قرار است روز جمعه نمایندگان اروپا، روسیه و اوکراین به مذاکره بپردازند.

تحریم‌ها با واکنش میخائیل گورباچف، رهبر پیشین شوروی نیز روبه‌رو شده است. خبرگزاری فرانسه از قول آقای گورباچف می‌گوید او هشدار داده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا خطر تبدیل «جنگ سرد» جدید به یک بحران «داغ» نظامی را بین مسکو و غرب افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست روز پنجشنبه وزیران خارجه آن اتحادیه در بروکسل، بلژیک، گفته است «این تصمیم نشان می‌دهد که اروپا آماده است تا درصورت لزوم، اقدامات بیشتری نیز انجام دهد».

غرب، مسکو را متهم کرده است که عملا در بحران اوکراین دخالت می‌کند، ادوات و نیروی نظامی در اختیار جدایی‌طلبان شرق آن کشور می‌گذارد. کی‌یف نیز اتهام‌های مشابهی را به روسیه می‌زند. اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا واکنش حمایت‌آمیز واشینگتن را نیز همراه داشته است. آمریکا به روسیه هشدار داده است که خود باعث شده تا تحریم‌هایی تازه علیهش اعمال شود.

روسیه نیز گفته است چهار مقام آمریکایی را به «فهرست سیاه» خود می‌افزاید.

در عین حال روز جمعه دهم بهمن ماه، بلاروس محل مذاکرات نمایندگانی از اتحادیه اروپا، مسکو و کی‌یف خواهد بود.

طرف‌ها قرار است در مینسک، مذاکرات تازه‌ای را برای صلح آغاز کنند. این احتمال مطرح شده است که مذاکرات تحت تاثیر تحریم‌های تازه قرار گیرد.

درگیری‌ها و بحران در شرق اوکراین -بنا بر آمار سازمان ملل متحد- دست‌کم ۵۱۰۰ قربانی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG