لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

ارتش آمریکا آموزش نیروهای نظامی اوکراین را آغاز کرد


نیروهای ارتش آمریکا برنامه آموزشی نیروهای نظامی اوکراین را در پایگاهی در غرب آن کشور، و با وجود انتقادها و مخالفت‌های مسکو، از روز دوشنبه ۳۱ فروردین، آغاز کردند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، حضور نظامیان کشورهای غربی را نشانه‌ای از اهمیتی که آنها برای تمامیت ارضی اوکراین قائل شده‌اند، توصیف کرده است.

روزنامه وال‌استریت جورنال در عین حال می‌گوید برنامه آموزشی در حالی آغاز شده است که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، محتاطانه درحال محدود کردن کمک‌های خود به کی‌یف برای تحریک نکردن مسکو هستند.

سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، ورود چتربازان ایالات متحده برای آموزش گارد ملی اوکراین را عامل بی‌ثبات شدن بیشتر اوضاع توصیف کرده است.

کاخ سفید آمریکا در کنار این برنامه آموزشی یک کمک ۱۸ میلیون دلاری نیز برای کی‌یف در نظر گرفته است.

خبرگزاری رویتز می‌گوید جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در همان روز دوشنبه در گفت‌وگویی با پوروشنکو با صحبت در مورد ادامه بحران در شرق آن کشور، کمکی جدید به مبلغ ۱۷.۷ میلیون دلار را برای تهیه مایحتاجی مانند غذا، سرپناه و آب، پیشنهاد کرده است.

آقای پوروشنکو برنامه آموزشی نظامیان اوکراین را «مرحله‌ای جدید» از همکاری‌ها میان کی‌یف و واشینگتن توصیف کرده است.

او در عین حال به برنامه مشابهی از سوی بریتانیا اشاره کرده است. کانادا و لهستان نیز پیشنهاد داده‌اند تا مستشاران نظامی خود را به اوکراین بفرستند.

پترو پوروشنکو گفته‌ است «ما تنها نیستیم».

چتربازان نیروها هوابرد بریگاد ۱۷۳ ایالات متحده، هفته گذشته از پایگاه اصلی خود در ایتالیا، برای آغاز ماموریت آموزشی ۹۰۰ نیروی گارد ملی اوکراین وارد آن کشور شدند.

این برنامه پیشتر، به دلیل آنچه رسانه‌های ایالات متحده ایجاد فرصت برای تازه‌ترین دور از تلاش‌های آتش‌بس عنوان شده، به تعویق افتاده بود.

بحران مسلحانه در شرق اوکراین، میان شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه و نیروهای وابسته به کی‌یف، یک سال است ادامه دارد و بیش از ۶ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG