لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

ژاپنی‌ها برای کمک به نجات دریاچه ارومیه به ایران رفتند


معاون امور عمرانی استان آذربایجان غربی گفته است یک گروه از کارشناسان ژاپنی از روز شنبه، ۱۲ بهمن ماه، بازدید از دریاچه ارومیه را برای «ارائه راه‌کارهای احیای آن» آغاز می‌کنند.

هادی بهادری، این مقام دولتی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته است «سفر هیئت ژاپنی برای بررسی علل و عوامل خشکی دریاچه و راه‌کارهای موثر در نجات آن در راستای توافق‌های صورت گرفته میان رئیس‌جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن انجام می‌شود».

رئیس‌جمهوری ایران، در زمانی که برای شرکت در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد، با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

خبرگزاری ایسنا و ایرنا از قول آقای بهادی می‌گویند دو مقام عالی‌رتبه در دیداری که داشتند برای نجات دوباره دریاچه ارومیه به توافق رسیدند.

او افزوده است گروه کارشناسان ژاپنی از «مدیران و کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن» تشکیل شده است.

به گفته معاون امور عمرانی استان آذربایجان غربی، این آژانس در ایران فعالیت‌های گوناگونی از جمله در زمینه «مدیریت بحران و زمین‌لرزه، مصرف آب و مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی» دارد.

موضوع دریاچه ارومیه حتی به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی نیز کشیده شده بود.

رئیس‌جمهوری ایران پیشتر وعده داد بود که نجات این دریاچه از «اولین برنامه‌های دولت» باشد.

پس از انتخابات نیز گروهی به نام «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» تشکیل شد و رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد خودش مستقیم و شخصی موضوع این دریاچه را دنبال می‌کند.

دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا در شرایطی بحرانی قرار دارد و در حال خشک شدن است.

برای احیای آن نیز تا کنون همایش‌ها و اجلاس‌های گوناگونی برپا شده است؛ از جمله همایشی در دی ماه گذشته در دانشگاه آزاد برلین که در آن علاوه بر پنج استاد و کارشناس محيط زيست و زمين‌شناس از آن دانشگاه، چند گروه متخصص از آمريکا، فرانسه و بریتانیا نیز شرکت کردند.
XS
SM
MD
LG