لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

نخستین حمله هوایی آمریکا در نزدیکی بغداد به «حکومت اسلامی»


نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد در حال انجام عملیات زمینی علیه «حکومت اسلامی» هستند
نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد در حال انجام عملیات زمینی علیه «حکومت اسلامی» هستند

ارتش آمریکا برای نخستین بار طی حملات هوایی هفته‌های اخیر خود به نیروهای «حکومت اسلامی» در عراق، شبه‌نظامیان این گروه افراطی را در نزدیکی بغداد، هدف بمباران قرار داده‌ است.

آمریکا از آغاز ماه میلادی اوت، حملاتی را به مواضع و نیروهای «حکومت اسلامی» در مناطق شمالی عراق انجام داده است، اما بیانیه ۲۴ شهریور ارتش آمریکا در مورد حمله هوایی در نزدیکی بغداد، حاکی از گسترش عملیات در آن کشور است.

مرکز فرماندهی ایالات متحده در بیانیه خود گفته است «ارتش آمریکا به حملات خود علیه تروریستهای «داعش» (حکومت اسلامی) ادامه داده است. طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، در حمایت از نیروهای عراقی دو حمله در سنجار و جنوب غرب بغداد انجام داده است».

بنا بر این بیانیه حمله هوایی در جنوب غرب پایتخت عراق «نخستین حمله» (از این دست) «به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده شده برای حمایت از شهروندان ما و ماموریت‌های انسان‌دوستانه برای هدف قرار دادن «داعش» است، در حالی که نیروهای عراقی دست به حمله زده‌اند».

به گفته ارتش آمریکا طی تازه‌ترین حملات شش خودروی شبه‌نظامیان افراطی در سنجار و موضع این گروه در جنوب غرب بغداد -که از آنجا به نیروهای عراقی حملاتی را انجام می‌داد- نابود شده‌اند.

شمار حملات هوایی آمریکا در عراق علیه «حکومت اسلامی» به ۱۶۲ مورد رسیده است.

تازه‌ترین حملات در حالی انجام می‌شود که در نشستی بین‌المللی در پاریس، فرانسه، ۳۰ کشور و سازمان بیانیه‌ای در حمایت از دولت عراق، برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» صادر کردند.

فرانسه (در تصویر جنگنده آن کشور در پایگاهی در امارات) اعلام کرده که در حمایت از عملیات نیروهای آمریکایی، دست به پروازهای شناسایی در عراق می‌زند
فرانسه (در تصویر جنگنده آن کشور در پایگاهی در امارات) اعلام کرده که در حمایت از عملیات نیروهای آمریکایی، دست به پروازهای شناسایی در عراق می‌زند

کشورهای حاضر در این نشست توافق کرده‌اند که کمک‌های نظامی در اختیار عراق بگذارند.

پیش از بیانیه این نشست، فرانسه نیز اعلام کرده که در حمایت از عملیات نیروهای آمریکایی، در کنار بریتانیا، دست به پروازهای شناسایی در عراق می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اندکی پس از آن دو جنگنده رافائل آن کشور، پایگاه خود را در امارات متحده عربی ترک کردند.

همزمان در بروکسل، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواستار اقدامی نظامی علیه «حکومت اسلامی» شده و آن را «گروه تروریستی که هیچ امکانی برای مذاکره با آن وجود ندارد» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG