لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

پنتاگون: انتقال ایزدی‌ها از کوه‌های عراق نامحتمل است


گروهی از ایزدی‌های آوراه در حال گذر از مرز عراق به سوریه
گروهی از ایزدی‌های آوراه در حال گذر از مرز عراق به سوریه

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید انجام ماموریتی برای انتقال ایزدی‌های محصور در کوه‌های شمال عراق که خطر افراطیون سنی گروه «داعش» زندگیشان را تهدید می‌کند، نامحتمل است. در عین حال وضعیت این افراد بهتر از پیشبینی‌ها ارزیابی شده است.

گروهی کوچک از پرسنل نظامی آمریکا، که برای «ارزیابی» اوضاع به منطقه اعزام شده، روز ۲۲ مرداد به کوه‌های سنجار دسترسی پیدا کرده‌اند.

در بیانیه پنتاگون در عین حال آمده شمار کم‌تری از ایزدی‌ها از آنچه پیشبینی می‌شد در کوه‌ها دیده شده‌اند.

به گفته همین بیانیه ایزدی‌هایی که دیده شده‌اند در وضعیت بهتری در مقایسه با آنچه پیشتر گمان می‌رفت، قرار دارند و همچنان به بسته‌های خوراکی و آشامیدنی که هواپیماهای آمریکایی برایشان پخش می‌کنند، دسترسی دارند.

پنتاگون می‌گوید دلایلی مانند کمک‌های انسان‌دوستانه، عملیات نیروهای کرد یا هدف قرار دادن شبه‌نظامیان افراطی و فرار مردم در هنگام شب از شمار تخمینی محصورین در کوه‌ها کاسته است.

گروهی ۲۰ نفره از ارزیابان نظامی آمریکا در تاریکی بامداد به منطقه رفته، وضعیت را رصد کرده و به مبدا خود در اربیل عراق بازگشته‌اند.

آمریکا می‌گوید به پخش کمک‌های انسانی به اقلیت‌های محصور در کوه‌های عراق ادامه می‌دهد.

پیشتر یک مقام ارشد مشاوره‌ای در امور امنیتی آمریکا گفته بود باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، طی روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت که آیا برای کمک به اقلیت‌های عراق از جمله مسیحیان و ایزدی‌ها، نیروی نظامی به آن کشور اعزام خواهد کرد یا نه.

بن رودز، این مقام امنیتی، به خبرنگاران گفته بود رئیس‌جمهوری در حال بررسی طیفی از گزینه‌های نظامی شامل امدادرسانی هوایی و ایجاد گذرگاه امن برای نجات این دسته از آواره‌های عراقی است.

نیروهای دولت خودخوانده اسلامی، داعش، که دست به پیشرفت‌هایی در شمال عراق زده‌اند، به ویژه برای شهروندان غیرسنی آن کشور خطری شدید به شمار می‌روند و هشدارهایی در مورد احتمال رخدادن «کشتار» به دست آنها از سوی چهره‌های بین‌المللی منتشر شده است.

به تازگی نیکلای مالدنوف، نماینده ویژه سازمان ملل نیز، گفته است اعلام «سطح اضطراری ۳» (بالاترین درجه بحران) برای عراق، به افزایش ارسال کالا و منابع مالی برای پاسخ به نیازهای ده‌ها هزار نفر از مردم آواره کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG